Hvordan implementerer du succesfuldt OKR?
OKR står for Objective Key Results og er et moderne styringsværktøj, som understøtter virksomhedens strategi på tværs af virksomheden og sikrer, at alle løber i samme retning. Men hvad skal der egentligt til, for at lykkedes med implementeringen? Udfordringen er ikke at benytte OKR, men derimod at skabe de rette forudsætninger i forhold til kulturen, ledelsen og medarbejderne.
Implementeringen af OKR handler om at skabe den rette ledelse, kultur og mindste i virksomheden.
Jakob Møller Beck fra MøllerBeck hjælper virksomheder med at implementere OKR – en proces, der ikke har fokus på selve anvendelsen af værktøjet, men i stedet om at skabe det rigtige fundament for at lykkedes med OKR. I episode nummer 191 på At Turde FM deler han ud af hans viden og erfaringer, med at skabe virksomhed, hvor ansvaret og ledelse i højere grad uddelegeres til medarbejderne. I episoden kommer vi blandt andet omkring emner som:
- Derfor handler OKR om ledelse, kultur og mindset. OKR er bare værktøjet. For at bruges korrekt kræver det , at virksomheden, kulturen, lederne og medarbejderne har de rette forudsætninger.
- Hvorfor skal medarbejderne trænes i at sætte egne mål? En vigtig ingrediens i OKR er, at medarbejderne formår at prioritere, og forstå prioringen af, de rette mål. Det skal trænes hos den enkelte.
- Hvordan sikrer virksomheden at møderne bliver effektive? Møder er afgørende for virksomhedens succes, men de kan også være spild af tid. Effektive møder, er møder hvor formålet altid er i fokus.
- Hvordan bliver virksomheder bedre til at prioritere det rigtige? Virksomheder skal skabe tid, til at reflektere og stille de rigtige spørgsmål, så de rigtige og realistiske opgaver kan prioriteres ind.
- Hvorfor er det vigtigt at dele møder op i to typer? Møder kan deles ind i to typer: Koordineringsmøder og relationsmøder. Udfordringerne opstår, når de to mødetyper ikke adskilles.
- Hvordan sætter virksomheder mål, der understøtter deres formål? Inkluderes medarbejderne i udarbejdelse, prioritering og udvælgelse af mål, giver det den enkelte indsigt i koblingen mellem mål og formål.
- De fire kompetencer der understøtter ledelsen af forandringer. Forskellige situationer kræver forskellige typer af ledelse. Når det gælder forandringsledelse er der fire vigtige ledelseskompetencer.
- Hvad skal der til for at lede en forandringsproces? Medarbejderne skal både gøre noget nyt og forholde sig til usikkerheden i at gøre noget nyt, derfor skal ledelsen understøtte den sidste del.
- Hvorfor er forandringsledelse afgørende for implementeringen? For at bruge færrest mulige ressourcer i en forandringsproces, så handler det om at du både gøre de rigtige ting og i den rigtige rækkefølge.
- Hvor meget medbestemmelse skal medarbejderne have? Fratager du medarbejdernes mulighed for indflydelse, bliver de demotiveret. Hvis du giver dem for mange valg, mister de evnen til at handle.
- Hvordan finder du de skjulte omkostninger i virksomheden? Alle aktiviteter kan gøres godt, og de kan gøres mindre godt. Ved at fokusere på kvaliteten af alt I gør, kan i minimere meget skjult spild.
- Hvad er forskellen på målene i OKR og KPI? OKR handler ikke kun om hvilke mål medarbejderne har, men også om at forstå hvorfor målene er relevante, og hvornår de ikke længere er det.
OKR kan ved første øjekast ligne et værktøj til at sætte mål, der understøtter en agil og formålsdrevet virksomhed, men det er også en kultur ændring i virksomheden. Hvis virksomheden ikke er klar til at uddelegere ledelse og medfølgende ansvar til medarbejderne, så kommer værtøjet ikke til sin ret. Daxiomatic er en virksomhed, der netop er lykkedes med at bygge en sådan kultur – det kan du høre mere om i episode 153.
Tak fordi du læste med🙏
Brian