Vi mennesker ser verden vidt forskelligt, hvilket er udgangspunktet for de fleste misforståelser konflikter. Det er også derfor møder, som på papiret burde være ligetil, ender med at tage alt for lang tid uden at skabe værdi for deltagerne, eller virksomheden.
Der findes to typer af møder, de koordinerende og de relationelle møder. Hold de to typer adskilt.
Effektive og efficiente møder, er møder med et konkret formål og hvor deltagerne formår at holde fokus på formålet under mødet. For at præcisere det lidt mere, så kan formålet overordnet set deles ind i to typer (tre):
- Møder der handler om at få koordineret ressourcer og aktiviteter på tværs af virksomheden eller afdelingen.
- Møder der handler om, at skabe en fælles forståelse for et konkret emne, eller opgave.
- Brainstorms, hvor deltagerne i fællesskab skal komme frem til noget, som den enkelte ikke ville kunne alene.
Det tydeligste eksempel på at deltagerne ikke formår at holde type 1 og 2 adskilt, er når et koordineringsmøde ender i en diskussion, fordi en eller flere deltager ikke helt har “forstået”, eller at en eller flere deltager ikke er enig i en af aktiviteterne, der skal koordineres. I sådanne tilfælde bør de relevante deltagere aftale et nyt (relationelt)møde, med formålet at kommer frem til en fælles forståelse.
Du kan lytte til hele episode 191 ‘Succesfuld implementering af OKR med Jakob Møller Beck’ på At Turde FM.
Tak fordi du læser med🙏
Få mere inspiration i nyhedsbrevet, der svarer på de spørgsmål som fremtidens virksomheder bør stille sig selv. Viden og erfaringer fra 190+ episoder, der skal inspirere dig til at udfordre virksomheden🤔💭