Er ‘Go to market’-strategi varm luft eller essentiel for virksomheder? Er begrebet med til at skabe handling og bedre beslutninger i virksomheder? Før vi kan svare på de spørgsmål, så kræve det en bedre forståelse for begrebet, der endnu ikke har fået en dansk-oversættelse. Heldigvis er Dreamdata.io bygget op omkring en ‘go to market’-strategi. Men, hvad indeholder en ‘go to market’-strategi. Larura Erdem og Steffen Hedebrandt gør os alle klogere:
‘Go to market’-strategien strømliner hele virksomheden omkring et formål: Skab størst mulig værdi for virksomhedens idelle kundeprofil
Begrænsningens kunst er fundamentet for gode beslutninger i virksomheder. Benhård prioriteringer, med udgangspunkt i at skabe mest mulig værdi for kunderne.
Heller være meget få de få, end ligegyldige for de fleste.
Hvis du har fulgt med i noget tid, kan du nok gætte, hvad der kommer nu: Det handler om at størmline det kunderettet-arbejde til virksomhedens ICP (Ideelle kunde profil). Det betyder at alle beslutningerne i salg, marketing, produktudvikling og kundeserivce (customer succes), bliver truffet med ICP’en i fokus og med fokus på at skabe mest mulig værdi med de ressourcer, virksomheden har til rådighed.
Det kræver et kompromisløst samarbejde.
Selvom virksomheden selvfølgelig skal have en:
- Marketingstrategi
- Salgsstrategi
- Produktstrategi
- ‘Customer succes’-strategi
Så skal de fire afdelinger arbejde sammen under en samlet ‘go to market’-strategi og det kræver en klar forståelse for, hvordan afdelingerne kan samarbejde og skabe synergi. Det kræver en samlet forståelse for de forskellige afdelinger og at performance i en afdeling afhænger af indsatsen på tværs af virksomheden.
Når det først går op for virksomheden, at en krone kun kan bruges en gang, handler det om at få mest muligt ud af den krone. ‘Go to market’-strategien handler om at få den meste ud af de kroner, som virksomheden benytter.
Kom med bagom episoden:
Hvornår er et begreb, og hvornår er der tale om et af de utallige buzzwords som fylder i virksomhedslandskabet? Min konklusion er, at begreber som har en direkte indflydelse på vores beslutninger og handlinger er vigtige. Omvendt er begreber, som er svære at omsætte, ofte en gang varm luft. jeg tror, at vi som mennesker og som virksomheder skal bliver bedre til at være selektive med hvem og hvad vi lytter til🤔
Tak fordi du læste med🙏
Brian
Mere indhold fra At Turde FM om den ideelle kundeprofil:
🎧 : I selskab med Kristoffer Kjærulff Jensen dykker vi ned i realtime data i salg i episode #167 - Sådan kan real time data fordoble effektiviteten i salg. I episoden bruger vi en del tid på at tale om at forstå og finde virksomhedens ICP.