Viden er informationer sat i kontekst

Du kan trække hesten hen til truet, men du kan ikke tvinge den til at spise. Eller med andre ord, du kan ikke tvinge en til at lære noget, hvis personen ikke er motiveret og kan se meningen. Men hvis vi alle har et forkert syn på viden og læring, så bliver vi (måske) også motiveret af det forkerte. Det dykker vi ned i sammen med Linda Greve, der er Head of Learning ved Science Museerne i Århus:

Vi er (måske) alle sammen en del af problemet med værdiløs læring

“Den bedste træning/læring er den der bliver til noget” – længere er den faktisk ikke. Læring skal vurderes på, hvilken forskel den gør for modtageren. Viden bliver først værdifuld, når den bidrager til at vi gør noget anderledes eller gør noget nyt.

Problemet opstår, når vi ikke vurderer viden, træning og læring ud fra hvilke forskel det gør (målet), men i stedet måler på undervisningen/træningen/materialet (metode). Vi ender hurtigt i, hvad Pernille kalder washback: At vi laver en undervisning med det formål at score det bedste resultat i den efterfølgende test.

Undervisningen bliver dermed målet og ikke midlet. Og vejen til målet bliver begreber, metoder og værktøjer som vi kan huske umiddelbart bagefter, men aldrig får implementeret.

Udfordringen bliver så ekstra stor, når vi vænner os til, at læring netop foregår på den måde: Hvor meget får jeg med hjem i stedet for, hvilken forskel gør det for mig?

Det er svært at undervise en, der ikke kan se meningen med det du underviser i.

I episoden med Linda, går vi i dybden med, hvordan Linda både selv underviser, men også hvordan hun træner andre i at undervise. Det handler om, at vi indser, at læring ikke er helt så nemt at kontrollere og at vi skal have respekt for den enkelte og behovet for at opleve læring – ikke bare modtage det. Vi kommer omkring emnerne:

Episoden er en del af serien Spotlight på læring, som produceres i samarbejde med Mads Høj JensenPeter Simonsen og Blendit Learning.

Tak fordi du læste med🙏
Brian