Statum fokuserede på problemet og droppede idéen

Investering kan kommer til at fylde for meget for iværksættere. Drømme om millionerne kan fjerne fokus fra det vigtigste: At skabe en virksomhed. Men lykken er ikke gjort selvom at Birgit Aaby og Tommy Ahlers tilsammen betalter 500.000 kr. for 20% af din virksomhed. Alexander Kragh, CMO og Co-Founder i Statum, fortæller her om rejsen før og efter investeringen. En rejse fyldt med udfordringer og svære beslutninger og en erkendelse af, at en investering ikke er det samme som succes.

Det handler (stadig) om problemet ikke løsningen

Da Tommy Ahlers investerede i Statum, investerede han i teamet og i troen på problemet var interessant og aktuelt. Han gjorde det dog ikke fordi han var overbevist om, at løsningen var den rette.

Statum picher sig til 500.00 kr. i Løvems Hule

Alexander og resten af teamet bag Statum, har udforsket og afprøvet forskellige forretningsmodeller. De har forsøgt at løse kundernes problem på en række forskellige måder. Det er en rejse langt de fleste iværksætter kan genkende. Det er en rejse, der handler om at finde matchet mellem den værdi som virksomheden kan skabe og den værdi som kunderne er interesseret i. Det er en jagt på den rette forretningsmodel.

Processen med at finde det rette match mellem virksomhedens service og kundernes behov, har været fyldt med flere svære beslutninger. Beslutninger, der både har betydet afskedigelse af flere medarbejdere, og et farvel til en af Statums founders. Heldigvis for dig, fortæller Alexander ærligt om de svære beslutninger.

Fra bootstrapping til venturecase og tilbage til bootstrapping

Den største ændring i strategien, er at Statum har valgt at gå fra en fokus på at være en venturecase og til bootstrapping.

INFO: Bootstrapping betyder at virksomheden er selvfinansierende, og at den vækst virksomheden opnå sker på baggrund af de ressourcer som virksomheden, primært iværksætterne, selv byder ind med. En venturecase er derimod, hvor virksomheden gennem massive investeringer og en aggressiv strategi forsøge at kapre så meget af et markedet som muligt, så hurtigt som muligt.

Med andre ord kan du ved at lytte til denne podcast få et indblik i, hvordan du sagtens kan komme i gang uden investeringer, og at det i nogle tilfælde kan være den rigtige strategi.

Tre gode råd Alexander vil give til sig selv

Alexander kom også med hans bud på tre råd han vil ønske han selv havde modtaget, og lyttet til, inden han gik i gang:

  1. Bliv bedre til at lytte til marked. Lyt til de kunder, der allerede anvender dit produkt og obsever, hvordan de anvender det.
  2. Blive bedre til at fejle hurtigt. Fejl er nødvendige for at opnå læring. Jo hurtigere du fejler, des hurtigere lærer du af dine fejl. Læring betyder at du hurtigere finder du ud af hvad din kunder reelt set er interesseret i og har behov for.
  3. Forventningsafstemme med din kæreste, partner eller bagland. Den vigtigste opbakning du kan have, kommer hjemmefra. Sørg for at de personer der betyder noget for dig, er klar på de udfordringer, du kan forvente som iværksætter.

Tak fordi du læste med🙏
Brian