Sunde vaner skaber fremtidens virksomheder

Det er ikke virksomheders ansvar at skabe sunde vaner hos deres medarbejdere, men det er i høj grad i virksomhedens interesse. Udover at sunde vaner også giver mere overskud hos den enkelte, så handler det også om at træne medarbejderne i at træffe bedre beslutninger både privat og professionelt.

Mike Radoor står bag trænings- og sundhedskonceptet toobusytobefit, hvor de netop har lanceret et B2B-koncept, der skal hjælpe til bedre performance i virksomheden gennem sundere vaner hos medarbejderne:

Mennesker foretrækker at træffe vores beslutninger ud fra vaner – derfor skal du lære medarbejderne at ændre dem

Vi mennesker er slet ikke så rationelle, som vi gerne vil give os selv kredit for. Langt de fleste beslutninger vi træffer, bliver truffet ubevist.

“Vi tager den på rutinen” – bare uden vi selv er klar over det og det er et problem.

Det er et problem i det private, fordi rutinebeslutningerne ikke altid er i vores egen interesse på den lange bane. Vaner er faktisk en af de største stopklodser mellem der, hvor vi er i dag og der, hvor vi gerne vil være i fremtiden. Hvorfor? Fordi:

  1. Det sted vi befinder os i dag, er en konsekvens af alle de beslutninger vi har truffet indtil nu.
  2. De beslutninger har vi nogle gange truffet rationelt, men en stor del af beslutningerne er også truffet automatisk (gennem vores vaner).
  3. Hvis vi gerne vil et andet sted, skal vi også ændre de beslutninger vi træffer.
  4. De beslutninger vi skal ændre er både de rationelle og de automatiske.

Kort sagt, så er vejen til nye mål brolagt med nye vaner. Det gælder både et vægttab, men også en ny strategi eller proces, der skal implementeres.

Men, vaner er ikke noget dårligt, det er faktisk afgørende for vores hjerne, at vi kan benytte vores autopilot til de fleste beslutninger, det skaber overskud til de beslutninger, som kræver flere (mentale) ressourcer. Det er bare afgørende, at beslutninger truffet af vores autopilot stemmer overens med beslutningerne som vi træffer bevidst.

Det kræver ganske enkelte, at vi er bevidste om autopiloter, bevidste om vores vaner og at vi kan ændre de vaner, som ikke er hensigtsmæssige (længere). Så når medarbejderne træner evnen til at skabe sunde vaner, så træner de også evne til at skabe bedre vaner i deres professionelle virker. I episoden kommer vi omkring emnerne:

Fremtidens virksomheder bliver nød til at anerkende, at succes ikke skaber ved at fokusere på de rationelle beslutninger. I stedet er det vanerne som er grobunden for, at virksomheden når deres mål. Kultur og adfærd er grundlaget for virksomheden, ikke strategi og processer. Og det er oplagt at øge din egen, og medarbejdernes bevidsthed om vanerne og evnen til at ændre dem.

Hvad betyder vaner og adfærd for fremtidens virksomheder?

🎧 : Morten Münster har skrevet 'Jytte fra marketing er desværre gået for i dag' og dykker ned i betydningen af vaner og adfærd i episode #44 - Medarbejdernes adfærd er vigtigere end virksomhedens strategi.

Tak fordi du læste med🙏
Brian