Temaer: #turnaround

Symptom behandler du, eller tackler du årsagen til dine problemer? Lidt for ofte gør vi nok det første både i vores private liv og i det professionelle. Da Odense Boldklub stod i en tilskuerkrise i 2018 fik det Jack Jørgensen og resten af klubben til at kigge indad for at gen(op)finde fodboldklubben:

Det handler ikke om at være nogen med at være noget

Vi står i en dårlig situation hvis din forretningsmodel er afhængigt af, om vores 11 mand lykkedes med at prikke bolden mere ind i modstandernes mål end omvendt. Det var præcist den erkendelse som OB kom frem til, da de stod midt i en tilskuer- og identitetskrise tilbage i 2018.

Og selvom du ikke ejer en fodboldklub, så har du sikkert stået i en lignende identitetskrise før: Du har forsøgt at være nogen (du ikke er)🙃

Fra 2005 – 2010 havde OB en gylden periode med tre sølvmedaljer og en bronzemedalje som resultat. Ambitionerne var høje både i klubben og på tilskuerrækkerne. Det selvbillede og hypen som fulgte de gode resultater fik nogle gevaldige ridser i den stribede lak, da det efter følgende højst er blevet til en femte plads.

OB endte i en situation, hvor der blev sagt, skrevet og vist en ting, men gjort noget andet.

Det er okay at brande sig som den bedste, hvis du er den bedste – den strategi virker bare kun for meget få.

En af flere læringer jeg tog med mig fra serien spotlight på branding, var at din kommunikation ikke kun er det du siger, men også det du gør og i OB sagde og gjorde man noget forskelligt.

Hvad der vendte det fynske flagskib var en erkendelse af, at det ikke handler om at skulle være nogen de ikke var. Derimod handle det om den forskel klubben kunne gøre: Det handlede om at gøre noget.

Fra pedistalen til fælleskabet

Nøglen til succesen og OBs tilskuermæssige turnaround (jeg har ikke kigget i deres regnskaber🤓) kan bruges som eksempel i iværksætterens håndbog: Find ud af hvilket problem I reelt set kan løse i markedet.

Efter to tiende pladser og en ottende plads er det svært at leve på fortællingen, at det er sejt at være OB-fan og bruge sin weekend på Odense Stadion. Branding handler dog om meget andet, end at være sej: Det handler om at stå for noget. Være noget for nogen.

I OBs tilfældet var det at være et fælleskab og tænke det ind i alt, der blev sagt og gjort.

Hvis ikke tilskuerne skulle komme for at se OB vinde, så var det oplagt at fokusere på fælleskabet. Således var en af kerneværdierne i at genhuse tribunerne og denne gang med en målgruppe, som vægter fællesskabet og det sociale højt: De unge.

Jeg håber, at OBs turnaround kan inspirerer til at du kigger din egen virksomhed igennem i forohold til det i står for, det i siger og det i gør. Det hele starter med at finde sin plads i markedet, eller genfinde den, hvis man har tabt sig selv.

Tak fordi du læste med🙏
/Brian


Vil du inspireres af andre virksomheder, der er lykkedes med en turnaround? 🤓

#227 – Ofirs Turnaround. Med Karsten Vikke og Alexander Kragh

Ofir havde allerede et stærkt produkt, så opgave blev strategisk at prioritere benhård og skabe en kultur med selvtillid til at turde fejle.

#109 – Kunsten at vende underskud til overskud. Med Jens Broch

En turnaround betyder, at virksomheder gennem en strategisk indsats, vender et underskud til overskud. Spørgsmålet er, hvordan en sådan turnaround skabes?