Hvordan former Morningtrain deres kultur? Med Thomas Østerkjerhuus

Kulturen er fundamentet som virksomheden bygges oven på. Det er ikke bare en fed vision, der er skrevet på væggen, eller virksomhedens værdier, der står skrevet på side fire i medarbejderhåndbogen. Kulturen er både nordstjernen for virksomheden og den adfærd, som sikrer at alle bevæger sig i samme retning.

Kulturen er visionen og værdierne som også motiverer medarbejderne.

“Culture eats strategy for breakfast” er en ret slidt påmindelse om, at det ikke nytter noget, at have en god strategi, hvis du har en dårlig kultur. Men hvad er kultur egentlig? Kultur i en virksomhed kan sammenlignes med vaner hos en person. Kulturen er alt det, der sker per automatik – fordi sådan er det bare.

I Morningtrain benytter de sig af tidsregistrering og det betyder også at de kan sætte kroner og ører på ændringer i deres kultur. Lidt forsimplet, så er kultur det samme som adfærden og Thomas Østerkjerhuus fortæller i episoden, hvordan vision og værdier kan være med til at understøtte og forme kulturen. Vi kommer bl.a. omkring emner som:

Når det kommer til at forme virksomhedens kultur, så gælder det om både at være ambitiøs og have respekt for at ændringer tager tid at implementere. Lige som med dine (dårlige) vaner, så vil det altid være noget, du kan forbedre og vejen til store forandringer kræver små skridt.

Episoden er en del af serie ‘Hvordan ser Morningtrains forretningsmodel ud?’, der produceres sammen med Morningtrain.

Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen