Hvordan former Morningtrain deres kultur?
Kulturen er fundamentet som virksomheden bygges oven på. Det er ikke bare en fed vision, der er skrevet på væggen, eller virksomhedens værdier, der står skrevet på side fire i medarbejderhåndbogen. Kulturen er både nordstjernen for virksomheden og den adfærd, som sikrer at alle bevæger sig i samme retning.
Kulturen er visionen og værdierne som også motiverer medarbejderne.
“Culture eats strategy for breakfast” er en ret slidt påmindelse om, at det ikke nytter noget, at have en god strategi, hvis du har en dårlig kultur. Men hvad er kultur egentlig? Kultur i en virksomhed kan sammenlignes med vaner hos en person. Kulturen er alt det, der sker per automatik – fordi sådan er det bare.
I Morningtrain benytter de sig af tidsregistrering og det betyder også at de kan sætte kroner og ører på ændringer i deres kultur. Lidt forsimplet, så er kultur det samme som adfærden og Thomas Østerkjerhuus fortæller i episoden, hvordan vision og værdier kan være med til at understøtte og forme kulturen. Vi kommer bl.a. omkring emner som:
- Derfor skal lederne altid kigge indad. Når der opstår problemer, så kan ledelsen enten vælge at tage ansvaret, lære noget og stå stærkere i fremtiden, eller fralægge sig ansvaret.
- Derfor er kultur og adfærdsændringer en ledelsesopgave. Børn gør ikke, hvad forældrene siger, de gør det, deres forældre gør. Dine medarbejdere har det på akkurat samme måde, så du skal gå forrest.
- Hvad er en vision? En vision er virksomhedens Nordstjerne, som alle i virksomheden kan bruge til at navigerer efter. Det gælder beslutninger og prioriteringer.
- Hvordan kobler værdierne sig til virksomhedens vision? Virksomhedens vision er målet for rejsen, mens værdierne gerne skulle sørge for, at virksomheden rejser så langt som muligt hver dag.
- Værdierne skal favne alle medarbejderne uden at skabe splid. Vi har alle værdier, som vi vægter højt og som sætter retningen for vores beslutninger. Men værdier kan også skabe gnidninger og konflikter.
- Hvordan oversættes værdierne til konkret adfærd? Værdier er lige så meget værd, som det papir de er skrevet på, indtil de kommer ud og lever i virksomheden gennem daglig adfærd og rutiner.
- Derfor er det vigtigt at medarbejderne investerer tid i hinanden. Relationer opstår og udvikler sig, hvis medarbejderne investerer tid i det. Det kan give god mening, ikke kun at kommunikere pr mail.
- Hvad er værdien af at benytte eksterne konsulenter? Eksterne konsulenter kan både være spild at tid og penge, eller ekstremt værdifulde. Find gerne nogle faste betroede samarbejdspartnere.
- Hvordan kommer værdierne ud og leve i virksomheden? Det lette arbejde er at finde frem til jeres værdier – det svære er at implementere dem i virksomheden. Det arbejde stopper aldrig😳
- Hvordan fastholder Morningtrain deres ansatte? Medarbejderne er din virksomheds vigtigste investering. Det er også en investering som du aktivt skal holde på, ellers forsvinder den.
Når det kommer til at forme virksomhedens kultur, så gælder det om både at være ambitiøs og have respekt for at ændringer tager tid at implementere. Lige som med dine (dårlige) vaner, så vil det altid være noget, du kan forbedre og vejen til store forandringer kræver små skridt.
Episoden er en del af serie ‘Hvordan ser Morningtrains forretningsmodel ud?’, der produceres sammen med Morningtrain.
Tak fordi du læste med🙏
Brian