Skab et sammenspil mellem intern og ekstern mødebooking

En af de største fejl virksomheder kan begå, er ikke at investere nok i opbygning og udvikling af salget – det gælder især mødebooking. På den anden side er det også virksomhedens ansvar at være ekspert i salgsprocessen inden de outsource dele af den til eksterne samarbejdspartnere. Det er derfor ikke et spørgsmål om enten/eller, men istedet hvordan det bedste samarbejde mellem den interne og eksterne mødebooking skabes.

Casper Dreymann har stået i spidsen for Focus Telemarketing fra 2003 – 2019 og hjulpet kunderne med at få det meste ud af samarbejde mellem intern og ekstern mødebooking i 16 år. Han er også helt klar i spyttet, når det handler om, hvad det kræver for at få succes med mødebooking internt: 5 sælgere og en salgsleder.

Det kan virke som en stor investering, og mindre kan måske også gøre det, men salg skal ikke nedprioriteres, da forkerte beslutninger i salg kan mærkes direkte på toplinjen.

Mange virksomheder starter ud med en enkelt sælger, ofte fordi der ikke er råd til mere, men i sådanne tilfælde kan det give god mening at teame op med et eksternt bureau, så sælgeren ikke sidder alene med opgaven. En afgørende del af salg er at der fokuseres på ledelse og udvikling af den enkelte sælger.

🎧 : Thomas Bøglund fra Complyon fortæller mere om ledelse af sælgere i episode 166

I episoden nævner Casper at alle sælgere vil opleve at ende i et salgshul, med alt sandsynlighed inden for de første 6 måneder. Hvorvidt sælgeren bliver en succes i virksomheden afhænger i høj grad af, om virksomheden og især ledelsen, formår at få sælgeren igennem salgshullet. Så for lige at understrege det: Hvorvidt en sælger får succes handler i høj grad om ledelsens evne til at motivere og coache sælgeren.

Især iværksættere, eller virksomheder i det meget tidlige stadie, kan få idéen til at outsource salget fuldstændig. Fordi det er ubehageligt og ofte ikke lige så ‘sikkert’ som at sidde og produktudvikle.

🎧 :Reduan Arrahaoui har specialiseret sig i at hjælpe iværksættere med salg. Han dele hans erfaringer i episode 163.

Men du går glip af afgørende viden og erfaringer, hvis virksomheden ikke først skabe en brugbar salgsprocess inden de opsøger eksterne mødebookere. Salg er livsnerven i virksomheden og noget i skal kunne finde ud af internt. Det kan dog give rigtig god mening at outsource dele af salget til en ekstern samarbejdspartner. Det kan eksempelvis være et marked, hvor virksomheden endnu ikke er etableret, eller salgsemner der ikke er oplagt for virksomheden at tage.

Det succesfuld samarbejde mellem eksterne mødebookere og virksomheden kræve dog mere end at lister men emner sendes den ene vej og leads sendes retur. I episoden runder Casper emner som:

  • Virksomheden bør selv motivere den eksterne møde booker
  • Det eksterne bureau bør bistå med uddannelse og udvikling af den efterfølgende proces. Hvordan lukkes møderne bedst muligt.

Det bedste resultat opstår når virksomheden har indsigt i deres egen salgsprocess og kompetencer og finder et bureau som kan supplere virksomhedens svagheder og hvor de samme kan udvikle salget.

Tak fordi du læste med🙏
Brian