#118 – Sådan skaber projekter radikal innovation med den rette køreplan. (Rasmus Balder Larsen)

Episoden er relevant fordi: Innovation er afgørende for, at virksomheden overlever i fremtiden. Hvis I ikke udvikler, så afvikler I. Innovation skabes gennem projekter, men spørgsmålet er, hvordan? Netop det arbejder Rasmus, metode og designchef i Public Intelligence, med til dagligt. Han deler både hans erfaringer og deres metode med dig i episoden. Innovation er en afgørende disciplin som fremtidens virksomheder skal mestre.

Hvis du ikke udvikler, så afvikler du. Hvis du ikke (hele tiden) udfordrer virksomhedens forretningsmodel, så kommer der på et tidspunkt en konkurrent og gør det. Er du i tvivl, så bare spørg Kodak eller Blockbuster (slag under bæltestedet kan forekomme!).

Innovation er bare ikke lige så nemt, som det kan komme til at lyde. Innovation er både udfordrende, krævende og kan sende en virksomhed i knæ. Innovationsprojekter kan dræne virksomheden for ressourcer og skabe kaos under implementeringen. Med andre ord skal virksomheder have respekt for, og gerne mestre, innovationsprocessen.

Innovation er slet ikke så svært, når du starter med at erkende, at I intet ved

Det hele starte med en god idé og så gik det ellers ned ad bakke derfra. Pointen er første og fremmest, at virksomheden skal tage udgangspunkt i et problem istedet for en løsning.

Problemet skal drive innovationen

Projektet har ikke til formål at skabe en løsning, men derimod løse et organisatorisk problem. Et rigtig god sted at starte kune være at se på den strategisk målsætning: Hvor er virksomheden længst fra at opnå sine mål?

Et rigtigt skidt udgangspunk er, hvis ledelsen allerede er brændt varm på en løsning fra start. Indse det: Ledelsen, projektlederen og andre interessenter sidder kun med en enkelt brik til puslespillet. Innovationen sker ved at samle alle disse brikker til et helt billede og det er formålet med projektet.

Hvad er forskellen på et problem og en udfordring?

Innovation starter derfor med et problem og ikke en udfordring. Udfordringer er irriterende, mens problemer er livstruende – eller som minimum barrierer, der gør at virksomheden ikke kan fortsætte i den valgte retning. Det er ledelsens opgave at definere, hvad virksomhedens aktulle problem er.

Her er det oplagt at tage udgangspunkt i virksomhedens strategiske mål: Hvad er den største barriere for at virksomhedens når de opsatte måltal?

Public Intelligence har en gennemtestet innovationsproces, som du bør blive inspireret af

Når ledelsen har afdækket de(t) største problem(er), så skal løsningen findes, udvikles og implementeres. Her er vi begge så heldige, at Rasmus deler den innovationsprocess, som de benytter hos Public Intelligence:

Innovationsprocessen de benytter hos Public Intelligence.

Det er selvfølgelig ikke tale om en fuldstændig køreplan, da konteksten spiller en afgørende rolle, men i stedet en række skridt, der sikrer, at de rigtige interessenter involveres på det rigtige tidspunkt. Interessenterne skal inddrages, når deres perspektiv, viden, erfaringer og kompetencer er nødvendige. Hos Public Intelligence arbejder de med tre faser, eller ‘labs’ som de kalder det:

“Vi siger, at vi eksperimenterer for at indikere, at vi ikke finde den rigtige løsning fra starten af”

Ramus Balder Larsen, At Turde FM #118, 2019

Selvom jeg vil anbefale dig at se videoen, eller måske endda lytte til hele podcasten, så får du de tre faser:

  1. Core-lab, hvor der eksperimenteres med virksomhedens problemer.
  2. ‘Trusted user’-lab, hvor løsningen designes
  3. Scale-lab, hvor løsningen skaleres ud til brugerne

Formålet er at sætte rammer op som sikrer, at innovationsprocesser ender ud med den rette løsning, til det mest aktuelle problem. Det virker logisk, ik?

Hvorfor er det vigtigt at sætte rammer op?

Hvad der måske kan virker mindre logisk, er at det faktisk er de opsatte rammer, der sikrer at innovationsprojektet ender som en succes. Årsagen er, at innovation netop handler om, at skabe noget nyt med de ressourcer virksomheden har. Med andre ord: Succesfuld innovation er den, der bliver til noget og det kræver at virksomheden kender sine egne rammer.

I episode #118 på At Turde FM taler jeg med Rasmus Balder Larsen fra Public Intelligence om udvikling i projekter og hvordan virksomheden skaber succesfuld innovation. Denne artikel har fremhævet nogle af de vigtigste pointer, se resten i videoen herunder.