Hvad kan virksomheder bruge podcastmediet til?
Det er nemt at falde for nye gadgets i en tid, hvor der flere gange årligt kommer nye og bedre udgaver, af de teknologier som vi bruger dagligt. Det gælder også i virksomheder, hvor det digitale landskab hurtigt bliver en jungle af muligheder for at sætte strøm til forretningen. Spørgmålet er, hvordan virksomheder kommer i gang med at digitalisere?
Podcastmediet giver virksomheder en unik mulighed for at skabe en tæt relationer til lytterne
Podcast og lydmediet er kommet for at blive. Det lydbårne social medie Clubhouse er senest skud på den træstamme som gennem de sidste par år er skudt i vejret, bl.a. anført af podcasts. Esben Brandbord Østerby står bag Danmarks største iværksætterpodcast, Iværksætterhistorier, og Jakob Sloth Linneberg hjælper til dagligt virksomheder og organisationer med at starte egne podcasts gennem Ugli Fruit Podcasting. I episoden deler begge ud af deres viden og erfaringer med podcastmediet, hvad det kan og hvordan virksomheder kan udnytte mulighederne. Vi kommer omkring emner som:
- Derfor er podcastens vært ekstrem vigtig. Værten er den tredje største grund til at lyttere forlader en podcast. Det handler om at finde frem til, hvordan du har det bedst som vært.
- Podcasts kan fastholde modtageren i længere tid. Podcastmediet stiller ikke samme krav til modtagerens opmærksomhed, derfor er det nemmere at lytte til episoder end f.eks at se videoer.
- Derfor er det en langsigtet strategi at starte en podcast. Når du køber annoncering, kan du næsten med det samme måle effekten. Starter du en podcast, så skabes den største værdi over lang tid.
- Du kan understøtte din historie ved at starte en podcast. Laver du et opslag på de sociale medier, så rammer du alle. Med en podcast kan du samle de personer, som har det samme ‘why’ som virksomheden.
- Hvordan styrker en podcast salgstragten? At starte en podcast er en effektiv måde at opbygge relationer på. De relationer er først og fremmest til lytterne med også til gæsterne.
- Hvornår bør virksomheden overveje at starte sin egen podcast? Har virksomheden behov for at være hovedpersonen, eller er det nok at være gæstestjerne? Hvor meget kontrol over indholdet vil I have?
- Hvordan gik iværksætterhistorier fra 3.000 – 50.000 månedlige downloads? Iværksætterhistorier er Danmarks mest succesfulde iværksætterpodcast. Især aktualitet og professionalisme har været afgørende for væksten.
- Derfor bliver corporate podcast mere udbredte i fremtiden. Lydformatet tilgodeser lytteren og passer perfekt ind i en hverdag, hvor medarbejdere i forvejen skal forholde sig til meget information.
- Hvilke rolle har du som vært på en podcast? Som podcastvært er du bindeledet mellem: Gæsterne, lytterne og evt. samarbejdspartere. Du skal skabe et rum, der favner alles interesser.
- Du kan både lave annoncering og brandet content på andres podcast. Hvis du gerne vil rammer lytterne på en andens podcast, kan du enten vælge annoncering, eller brandet content. Men hvad bør du vælge?
Min generelle holdning til podcastmediet er, at ikke alle virksomheder kan få succes med at starte deres egne podcast. De der gør, er et par skridt foran i jagten på at blive fremtidens virksomheder.
Tak fordi du læste med🙏
Brian