Dreamdata vækster gennem personlig branding

Kan det overhovedet betale sig for virksomheder at lade deres medarbejdere dyrke deres personlig brand i stedet for virksomhedens? Ja! Udfordringen kan være at påvise den kommercielle værdi af medarbejdernes personlige branding, når de eksempelvis er aktive på LinkedIn.

Laura Erdem og resten af holdet i Dreamdata satte sig for at ekseprimentiere med personlig branding og social selling på LinkedIn – det viste sig at være en ganske god forretning, set med kommercielle briller:

Personlig branding skaber værdifulde ‘touchpoints’ for virksomheden

Det er dyrt at komme i kontakt med kunderne og hvis kunderne skal i berøring med din virksomhed mere end 30 gange før et køb, så tager det ovenikøbet lang tid. Men det er faktum for Dreamdata og sikkert også mange andre B2B virksomheder: Kunderejsen er kompleks og tager laaang tid.

Netop derfor giver det også god mening, at udnytte medarbejdernes personlige brand og online tilstedeværelse, til at ‘skyde genvej’ til kunderne. Genvejen hedder i dette tilfælde social selling og det giver mening, fordi:

  • Det er ikke så vigtigt om potentielle kunder er i kontakt med virksomhedens brand direkte, eller inddirekte gennem medarbejderne.
  • Potentielle kunder har pludselig en mere uformel adgang til virksomheden.

Nu tænker du sikkert: Men, Brian, hvordan kan du være sikker på, at det giver kommerciel værdi? Svaret er ret enkelt: Dreamdata lever af at måle på kunderejser, også de komplicerede af slagsen. Så selvom det hele startede som et eksperiment, så er der blevet målt på effekten af både de opslag som er gået viralt, men også indsatsen generelt.

Det har vist sig at være en ganske god beslutning at slippe medarbejderne løs på de digitale gulve. Det kan du høre mere om i episoden, hvor Laura også kommer omkring:

Det kan være svært for virksomheder at indse, hvor god en forretning social selling og det personlige brand kan være – men det kan altså både bidrage til salg, omtale og unikke muligheder for både virksomhed og medarbejder.

Interesseret i mere om branding eller Dreamdata?

🎧 : Er du interesseret i at dykke ydeligere ned i brandings betydning for fremtidens virksomheder, så kan du finde flere episoder i Spotlight på Branding her.

🎧 : Steffen Hedebrandt fra Dreamdata dykker ned i kunderejsen og hvorfor den bliver mere og mere kompliceret i episode #136 - Hvordan sikrer Dreamdata, at du kan stole på marketing?

Tak fordi du læste med🙏
Brian