Hvorfor er content marketing vigtig for virksomheder?

Du bliver ikke fundet, hvis du ikke siger noget. Det er måske en god ting hvis du leger gemme, men det er rigtig skidt, hvis du vil starte en virksomhed op. Når du giver lyd på internettet, så gør du det gennem content. Sætter du det hele i system hedder det content marketing og vil du gerne vide mere om det, så er Thomas Bigum en af de helt rigtige at lytte til. Heldigt for dig, så er det lige præcis det, du har mulighed for, i dette afsnit af IværksætterAkadmiet. Det er et afsnit for dig, der vil bliver klogere på, hvorfor du som iværksætter (måske) skal gå igang med content marketing.

Hvad er content (marketing)?

Content er indhold, mere præcist kan det næsten ikke siges. Forstil dig du har en blank side på internettet, som du udfylde med noget. Det noget er indhold, indhold som kan komme i tre typer:

  • Tekst
  • Lyd
  • Billeder/video

Content behøver ikke være noget, du deler på en blog. Content er også, når du laver en opdatering på LinkedIn, deler et billede på Instagram o.l..

Content marketing er derimod en lidt mere kompliceret størrelse. Content marketing handler om at:

  • Give værdiskabende indhold til andre personer for så at
  • Skabe taknemmelighed hos disse personer
  • Den taknemmelighed bliver omsat til respekt for dig (og din virksomhed)
  • Hvilket resulterer i, at de følger med i, hvad du laver og i sidste ende (måske) køber af dig

For at holdet det til et forretningssprog, sker der en transaktion, hvor du giver værdiskabende content mod, at andre giver dig respekt retur. Bag denne transaktion ligger en proces, der bedst kan beskrives i tre faser:

  1. Du udtænker/planlægger det indhold din målgruppe har behov for
  2. Du skaber indholdet
  3. Du distribuerer det til målgruppen gennem relevante kanaler.

Hvor content er det indhold du skaber, er content marketing disciplinen, der sikrer, at du skaber det rette content i forhold til målgruppe og kanaler. Da content indgår som en del af content marketing, vil jeg i resten af artiklen fokusere på content marketing som helhed.

Hvad kan du som iværksætter bruge content marketing til?

Content marketing kan anvendes som en del af ens markedsføring. Der er dog en række andre grunde til, at du som iværksætter bør overveje at gøre brug af content marketing:

  • Få feedback på din idé: Du kan bruge content til at få feedback fra dit netværk ved at dele dine tanker og idéer. Til dette er LinkedIn et godt sted at starte. Del indhold omkring din idé og hold øje med, hvordan dit netværk reagerer. Udover, at du “risikerer” at bygge et community op omkring din idé, så får du også masse-coaching i form af feedback fra dit netværk. Reagerer ingen på dine opslag, er det værd at oveveje om idéen i virkeligheden er god eller relevat nok.
  • Find din idelle kunde. Ved at dele indhold og holde øje med, hvem der interagerer med det, kan du finde frem til personaen for den værdi du skaber. På den måde bruger du content marketing bagvendt, hvor du normalt vil lave personaen først og derefter producere og dele content ud fra personaen. Se mere længere ned i artiklen.

INFO: En persona er en fuldstændig beskrivelse af en person: Personens holdninger, sociale stand, hobbyer, familie osv.. Persona begrebet bruges også inden for skuespil, hvor det er den karakter, som skuespilleren spiller. En persona bør altså være så detaljeret at andre kan sætte sig ind i karakteren.

  • Gør dig selv til en ekspert: Ved kontinuerligt at skulle dele værdiskabende indhold, kræver det, at du også sætter dig ind i nye viden du kan dele. Du tvinger dig selv til at udforde din egen faglighed, ved at opsøge ny viden og videreformidle den.
  • Sug andre ind i dit projekt: Du kan bruge content til at få andre involveret i dit projekt ved at skabe content i fællesskab. Content kan være en fantastisk dør-åbner. Et glimrende eksempel er min egen podcastkanal At Turde FM. Stil dig selv spørgsmålet: “Hvordan kan du lave noget fedt sammen med relevanter personer i dit netværk?”
  • Hvis du taler, så bliver du fundet: Leverer du kvalitets content kontinuerligt og er du vedholdende, så skal andre nok finde dig. Det er en af Thomes Bigums grundregler i.f.t. internettet. De der ikke taler, eller deler indhold, bliver aldrig fundet.
  • Du kan gøre dit content mere personligt: Som iværksætter har du mulighed for at gøre dit indhold meget mere personligt. Større virksomheder virksomheder kan have svært med den samme personificering af virksomheden. Udtageleser var bl.a. Steve Jobs hos Apple og er Gary Vaynerchuk hos Vayner Media og Mark Zuckerberg hos Facebook. 

Hvilken indflydelse har content marketing på din virksomheds forretningsmodel?

Det er vigtigt at overveje, hvordan content marketing kan påvirke din virksomheds forretningsmodel (positivt). Content marketing kan give følgende fordele til din forretningsmodel:

  • Customer Relations Det er åbenlyst, at content marketing handler om at skabe en tættere relation til dine (kommende) kunder.
  • Customer Channels: Du kan opbygge følgere på forskellige platforme og derved også skabe nye kanaler til dine (kommende) kunder.
  • Customer Segment: Du kan finde, eller blive skarpere, på dit kunde segment.
  • Value proposition: Du kan få feedback på din idé og finde ud af hvoridt du vil skabe nok værdi med din løsning.
  • Key Resources: Du kan “tvinge” dig selv til at sætte dig ind i ny viden, viden din virksomhed kan få glæde af.
  • Key Partners: Ved at skabe content sammen med andre, kan du suge andre ind i dit projekt og øge sandsynligheden for, at de vil hjælpe dig i fremtiden.

Der er selvfølgelig ikke kun fordele ved content marketing, der også stiller krav til din forretningsmodel i form af:

  • Key Resources: For at komme igang er der (minimale) krav til dit tekniske udstyr, lige som din virksomhed skal have kreative kræfter og evnerne til at producere content. Kravene kan minimeres ved ikke at kaste dig over alle former for content (læs: tekst, lyd og video) på en gang.
  • Key Activities: Du undgår heller ikke, at have processer til at skabe content i din virksomhed. Det betyder også at der tages tid væk fra andre opgaver i virksomheden: Drift, produktion, salg, kundeservice o.l.. 

Hvornår skal du som iværksætter (ikke) gå igang med content marketing?

Content marketing skal ses som at give en værdiskabende smagsprøve til dine kommende kunder. Det betyder, at det skal give værdi hos dine kommende kunder at dele indholdet med dem. Der findes brancher, hvor det kan være svært eller umuligt at gøre dette: El, mobilselskaber, toiletpapir o.l..

Content marketing er også den langsigtede strategi, hvor iværksættere kan have behov for salg nu og her. Du skal med andre ord både have tiden og tålmodigheden til at udnytte mulighederne med content marketing.

Tiden til content marketing handler også om, hvorvidt du har overskuddet til det i din hverdag. Det kræver resourcer (læs: tid) at skabe fængende, interessant og originalt indhold. Du bliver nød til at prioritere din tid som iværksætter og content marketing kan både være den rigtige prioritet, eller den forkerte.

Hvordan kommer du igang med content marketing?

Thomas og resten af Bigum&Co har arbejdet meget med processen bag content marketing. Det arbejde har resulteret i en process bestående af otte skridt, du skal gennemgå for at sikre, at du gør det korrekt (den sidste fase står for min regning) :

  1. Få lavet en persona: Den ene person som repræsenterer din målgruppe. Find din idelle kunde, giv ham/hende et navn, lav to om nødvendigt. Sæt adresse på, husdyr, politiske holdning, yndlingsfarve o.s.v.. Du kan også lave den omvendte og beskrive, hvem dit produkt absolut ikke henvender sig til. Derefter kan du beskrive modsætningen, som så er personaen?
  2. Lav en digital profil af personaen, hvilke medier konsumerer personen, hvor befinder personen sig på internettet og hvad laver han/hun online.
  3. Sæt behov på din nøgleprofil, hvad er personen ude efter. Hvad drømmer personen om? Hvad prøver personen at undgå? Du kan finde inspiration ved at søge på ’emotionelle drivers’.
  4. Det er nu tid til at afholde et redaktionsmødet. Du skal find ud af, hvilket content personaen vil klikke på.
  5. Det er nu du skal smøge ærmerne op og i gang med at producere content. Hvordan rammer du personaen bedst, med hvilket type content: Tekst, lyd eller video.
  6. Til sidst skal indholdet distribueres der, hvor din persona befinder sig: Hvilke formater passer til de enkelte platforme?
  7. Drop undskyldningerne. Teknikken, knowhow og dine evner til at kommunikere er vigtige, med bør tilpasses over tid. UDSTYRET MÅ ALDRIG BLIVE UNDSKYLDNINGEN FOR IKKE AT GÅ IGANG. I IværksætterAkademiet om podcast var forslaget at starte ud med din mobiltelefon til de første 3 – 7 afsnit.
  8. De syv foregående skridt er en iterativ proces og det handler om, at du hele tide at bliver skarpere. Det er vigtigt at huske at indsamle feedback, lære af den og blive dygtigere.

Der, hvor du har største chance for at gå død, er skridt nummer fem, nemlig at få det gjort. Thomas pointerer, at det samme så gælder for dine konkurrenter, så du kommer foran, ved at få det gjort.

Sådan sikrer du dig, at du ikke lykkedes med content marketing!

Afsnittet kunne også hedde, de største fejl du kan begå, når du gerne vil igang med content marketing. Vi har allerede dækket dem, men her er fire faldgruber, som du for alt i verden skal undgå:

  • ‘Gonna do it’: Den største fejl du kan lave, er at bruge undskyldninger for ikke at komme igang. At producere content handler om at springe ud i det velvidende, at det ikke bliver perfekt først gang. Der er intet galt i at prioritere content marketing fra. Har du derimod besluttet, at det vejen du vil gå, så kom igang med at producere og drop undskyldningerne.
  • “Jeg mangler bare lige den nyeste gadget”: De fleste falder i teknikfælden til at starte med. Lad mig lige slå det fast en gang for alle: Det er indholdet, der er selve kagen, teknikken er bare pynten. Teknikken får det hele til at se bedre ud, men det er ikke det, der efterlader andre med den gode smag i munden.
  • Du har ikke styr på processen: Den sidste store fejl, er at nedprioritere processen: De otte skridt. Især handler det om at få gjort forarbejdet: Find og beskriv din persona.
  • Giver for hurtigt op: Content marketing er en langsigtet strategi, især for iværksættere, der ikke kan bakke strategien op med store markedsføringsbudgettet. Husk ‘internetloven’: Leverer du kvalitetsindhold, så vil du blive fundet.

Undgår du ovenstående fire faldgruber, så er du rigtig godt kørende.

Sådan kommer du i gang med content marketing på 4 timer 

Det kan være svært at gå ‘all in’ uden at have testet content marketing af først. Thomas kommer heldigvis med hans bud på, hvordan du får en fornemmelse for, om content marketing er noget for dig. Sådan bruger du fire timer en søndag på at teste content marketing:

  • Få lavet en persona over den idelle kunde til dit produkt eller service (20 minutter)
  • Få sat nogle ord på din personas emotionelle drivers (10 minutter)
  • Find ud af,hvad du vil skrive om ud fra punkt 1 og 2 (60 min)
  • De resterende 150 minutter: Forfat en langt opslag, 200+ ord, til LinkedIn hvor du:
    • Tager en holdning/standpunkt
    • Fortæller noget andre kan lære af
    • Gerne bygger videre på andres content
    • Tagger personer, du forholder dig til, i opslaget
  • Deler det på LinkedIn samme søndag og ikke for sent på dagen

Se, hvordan netværket på LinkedIn reagerer på dit opslag. Du vil nu have mulighed for at få en fornemmelse for, hvad content marketing kan gøre for dig og din virksomhed.

Er du sulten efter mere om content marketing?

Det bedste råd er stadig at komme igang, så du kan få en fornemmelse for content marketing. Vil du prioritere det ind, som en del af din virksomhedsstrategi, så kan du fordybe dig, ved at tage et online kursus om content marketing hos Bigum&Co. Du kan også finde inspiration hos de to danske podcasts Pottercut og Help Marketing. Begge podcasts har flere gode afsnit om content marketing.

Tak fordi du læste med🙏
Brian