Hvorfor skal virksomheder bruge cases?
Både i millitæret og inden for sportens verden, er det at træne situationer en afgørende del af hverdagen. Det kan virksomheder lære noget af. Det giver god mening at sammenligne en øvelse, eller en træning, med det at bruge cases i virksomheden. Cases burde indgår som et vigtigt taktisk værktøj for de virksomheder, der ønsker at vinde i fremtiden.
Cases giver indblik i medarbejdernes kompetencer og virksomhedens mangler
Nicklas Pyrdol fra Innoflow hjælper virksomheder til at bruge cases som en aktiv del af deres rekruttering, men der er også mange andre anvendelses muligheder for at bruge cases internt til at udvikle medarbejderne og derfor også virksomheden. I episode 192 på At Turde FM fortæller han om forretningsmulighederne i at gøre cases til en del af virksomhedens eksekvering. I løbet af episoden kommer vi forbi:
- Hvad er en case? En case er en problemstilling som du stiller til rådighed, enten for at få en ny løsning, eller for at vurdere en persons løsningsforslag.
- Hvordan laver du en god case? En god case starter med formålet for casen; gøres virkelighedstro; har faste og trilstrækkelige rammer; afsluttes med den rette feedback.
- Hvad er problembaseret læring? Problembaseret læring er træning at finde og forstå viden og data til at løse et konkret problem. Du lære først nyt, når du skal bruge det.
- Sådan udvikler du medarbejderne så de understøtter strategien. En ny strategi betyder, at virksomheden og medarbejderne skal gøre noget nyt. Det kræver en ny adfærd og nye kompetencer, der skal udvikles.
- Hvordan understøtter du medarbejdernes karriere med cases? En karriere handler om sammenspillet mellem faglig udvikling og et øget mængde ansvar og (selv)ledelse. Cases kan understøtte begge dele.
- Hvordan sikrer du at dine medarbejdere lærer nyt og udvikler sig? Hvis du ikke kan se fomålet med noget, så gider du ikke gøre det. Det gælder også for dine ansætte, når det handler om læring og udvikling.
- Hvordan udviklinger du dine medarbejdere gennem cases? Sportsfolk udvikler sig ikke mest når de konkurrer, men det gør de når de træner. Cases kan give dine medarbejdere mulighed for at træne.
- Hvordan understøtter mikrolæring medarbejdernes udvikling? Læring er ændringer i din adfærd, så du får en adfærd, der medfører bedre resultater. Adfærdsændringen bør ske gennem små skridt i praksis.
- Hvordan gør studerende sig mere værdifulde for virksomheder? På længere uddannelser lærer du at sætte dig ind i kompleks viden og data. Kombiner dette med problemløsning og du bliver mere ‘værdifuld’.
Jeg er ikke i tvivl om at cases er noget alle virksomheder bør implementere som en del af deres lærings- og udviklingskultur. Udover alle ovenstående fordele, så tvinger det virksomheden til at have fokus på at udfordre hinanden internt og at udfordre virksomhedens nuværende forretningsmodel.
Det gamle ordsprog med, at du ikke give en sulten person en fisk, du skal lære ham at fiske vil jeg gerne oversætte til:
Tak fordi du læste med🙏
Brian