Temaer: #spotlightrekruttering #rekruttering
Virksomhedens evne til at fastholde, udvikle og rekruttere de rette medarbejdere er den grundlæggende forudsætning for at vinde på den lange bane – viden i fremtiden. I selskab med Alexander Kragh fra Ofir bliver vi klogere på den sidste del: Hvordan du skaber fundamentet for succesfuld rekruttering:
Der er 4 fejl som virksomeheder ikke må begå – men som I måske gør
Det behøves ikke være raketvidenskab, eller kræve en dyb viden inden for rekrutteringsfaget, for at optimere på rekrutteringsprocessen. Alexander deler fire simple skridt, der hjælper virksomheder med at finde den rette kandidat. Det er blevet til fire spørgsmål, som i blot skal svare på:
1. Hvad mangler virksomheden for at nå sine strategiske mål? Rekrutteringer kan ske på baggrund af en tidligere medarbejder er stoppet og den helt store fejl er at lede efter en erstatning for den medarbejder. Start i stedet med at stille spørgsmålet: Hvilke opgaver mangler vi at få løst så vi når vores strategiske mål?
2. Hvordan kommunikere i stillingen overfor målgruppen? Når du ved hvilke opgaver den kommende medarbejder skal løse, så handler det om at ‘sælge varen’. Hvordan vil I kommunikere den rolle I har, så den bliver mest attraktiv overfor målgruppen?
3. Hvor er jeres målgruppe og hvordan kan I ramme dem bedst? 4.000.000 ugentlige besøgende har Facebook, Instagram og LinkedIn tilsammen, det er 20 gange flere end jobportalerne. Oddsene for, at den bedste kandidat sender en ansøgning er markant større, hvis I er der, hvor kandidaten er. Med andre ord: Annoncer for jeres stilling, som var det et produkt – for det er det💪
4. Hvor lang tid kører jeres ansøgningsproces? 14 dage skal jeres ansøgningsproces være for, at I ikke spænder ben for jeres egne rekrutteringsproces. Efter 14 dage har i modtaget 80% af jeres ansøgninger og I har derfor også en god fornemmelse for, om I har ramt rigtig med jeres stillingsopslag og annoncering. Hvis I ikke er tilfredse, så er det tilbage til punkt 2 eller punkt 3🤓
Målet er, at I undgår den største fejl som Alexander oplever i rekrutteringer, nemlig at processen ikke køres som man ville gøre det i resten af virksomheden:
- Træf et valg ud fra den største forretningsmæssige påvirkning i forhold til strategien.
- Test jeres bud på løsningen af.
- Ret til når I finder ud af at den ikke virker.
Tænk på at rollen i mangler at besætte er et produkt, som skal sælges til den rette kandidat. Jeres marketings- og salgsindsats har trods alt udviklet sig væk fra en vejbod – det skal rekrutteringen også😅
Tak fordi du læste med🙏
Brian