Træning og læring skal integreres i forretningen
Forretningskritisk træning og læring er ikke events som virksomheden afholder i form af workshops, online undervisning eller kursusdage. Det skal derimod integreres i virksomhedens processer og kultur. Det handler om at overveje hvilken viden, færdigheder og attitude som er krævet, for at medarbejderne når de mål, så virksomheden sætte – både i dag og i fremtiden. Træning og læring skal derfor indgå i virksomhedens strategiske, taktiske og operationelle prioriteringer:
Forretningsværdien af træning og læring afhænger af prioritering af ressourcer i virksomheden
Lad mig starte med et ret essentielt spørgsmål: Hvor vigtigt er det for samfundet at sikre, at cyklisterne benytter cykelhjelm i trafikken?
Hvis du observerer cyklisterne du møder, så vil du se, at der er en del, der ikke benytter den livreddende cykelhjelm (helt ærligt, så hører jeg med i den statistik). Du vil også opleve, at de fleste børn, eller langt flere, faktisk cykler med cykelhjelm (nok fordi deres forældre siger at de skal).
Pointen er, at vi alle har været igennem en periode, hvor omverden havde fokus på at lære os, at cykle med cykelhjelm. Da det fokus forsvandt, så forsvandt cykelhjelmen også fra vores hoveder. Og det skal virksomheder huske på, når vi arbejder med træning og læring.
Du kan ikke forvente, at medarbejderne bibeholder en adfærd, kompetence eller viden, medmindre at du holder fastholder fokus på det. Netop derfor, er det ikke tilstrækkeligt at arrangere et enkeltestående læringstiltag som f.eks:
- Et e-læringsforløb
- En workshop
- Et foredrag
- Et kursus
- Eller andre læringsinitiativer med et start og sluttispunkt.
Det betyder ikke, at det er værdiløst at benytte sig af events eller andre initiativer, men læringen skal også integreres i virksomheden i form at processer og ressourcer. I episoden med Pernille Ravnskov kommer hun omkring hendes egne erfaringer med at gøre træning og læring værdifuldt for virksomheder:
- Læring er ikke bare et event.
- Underviseren kan begrænse modtagerens læring.
- Du skal vide, hvornår og hvordan du skal bruge e-læring.
- Medarbejderne skal have: Viden, færdigheder og attitude.
- Hvad er businesscasen bag jeres træning og læring?
- Medarbejderne skal lære selv at opsøge læring og information.
- Skab en kultur, hvor medarbejderne har lyst til at lære fra sig.
Episoden er en del af serien Spotlight på læring, som produceres i samarbejde med Mads Høj Jensen, Peter Simonsen og Blendit Learning.
Tak fordi du læste med🙏
Brian