Virksomheder skal både give overskud og mening

Virksomheder skal tjene penge i dag for også at eksistere i morgen. Men for at eksistere om ti år, skal virksomheden også give mening for medarbejderne, kunderne og andre stakeholders. Men hvordan ballancere virksomheder mellem profit/vækst, der nemt kan måles, og mening der er svær at sætte tal på?

Hvordan vil du måle hvor meget mening din virksomhed giver?🤷‍♂️ Det vil nok været utrolig svært at sætte tal på ‘mening’. På den anden side er der mange andre områder, der er nemme at mål:

  • Omsætningen
  • Antal medarbejdere
  • Profitten
  • Likes og følgere

Og der er absolut ikke noget i vejen med at tjene penge, eller ville vækste virksomheden, det er bare ikke det eneste en virksomhed skal kunne. En virksomhed skal både give overskud og mening, men hvis vi kun måler på overskuddet, så er der goder chancer for, at det også er det vi prioriterer. Især bliver det et problem, når virksomheden ejers af investorer eller aktionærer, der forventer vækst og gode nøgletal.

Med andre ord så måler vi en virksomheds succes på profitten og ikke meningen.

Det skal være ambitiøst at være meningsfyldt

Menneskets biologiske system er bygget op efter at sætte mål og nå dem. Både salget af virksomeheden, det ekstra like på vores LinkedIn opslag, eller fluebenet på vores todo-liste får vores hjerne til at frigive dopamin og dermed følelsen af lykke.

Vi er som race nået til, hvor vi er i dag, fordi vi er målrettet og ambitiøse – undtagen når den står på Netflix søndag aften 😎 Vi har altså behov for at kunne opstille mål, indfri dem og opstille nye og større mål. Vi har behov for at se vækst og udvikling. Derfor er det også nemt at fokusere på det, der er nemmest at måle.

Men det er mindst lige så vigtigt at være ambitiøs når det gælder meningsfulde dele af (arbejds)livet – det er bare ikke lige så nemt at måle. Derfor har vi behov for værdier, vi har behov for den rette kultur, vi har behov for visdom. I episoden fortæller Martin Bjergegaard om hans egen rejse med at bringe visdom og mening ind i hans arbejdsliv. Jf. Martin indeholder visdom en række forskellige discipliner:

  • Filosofien
  • Psykologien
  • Naturen / biologien
  • Spiritualiteten
  • Videnskaben

På nær videnskaben, så er det emner, der ikke stod højest på pensumlisten da jeg læste erhvervsøkonomi på universitetet. Måske vi skal have mere visdom ind i virksomhederne. Måske tør fremtidens virksomhed at give lige så meget mening, som de giver overskud.

Hvis du er interesseret i at dykke mere ned i emnet visdom og virksomheder, så vil jeg opfordre dig til at besøge Heartful Academy, hvor du hver tirsdag klokken 17 kan finde en samtale om emnet.

Tak fordi du læste med🙏
Brian