Gør værdierne til virksomhedens Nordstjerne

Alle beslutninger er et skridt mod mål, eller væk fra det. Hvis du gerne vil tabe dig og træner mandag til fredag, for derefter at drikke dig fuld fredag og lørdag , så stiller du ikke dig selv i den bedste situation. Det samme gælder for en virksomhed, alle beslutninger er enten et skridt mod mål eller væk fra det.

‘Hell Week’ er en uges optagelsesprøve til en af verdens hårdeste specialstyrker: Frømandskorpset. Det er en uge, hvor aspiranter sættes under et så hårdt pres, at næsten alle ender med at falde fra. Men jeg tror der er en meget klar pointe med at lade aspiranterne gennemgå et nærmest umenneskeligt pres.

Hvis du bliver presset til det yderste, helt der ud hvor de krop og hjerne kun tænker overlevelse, så kommer din sande personlighed og dine værdier til syne🤔 Når der ikke er mere energi og hver beslutning handler om liv eller død, dit liv eller død, så finder du også ud af, hvordan du instinktivt handler.

Hell Week handler om at finde dem, der på 100% overlevelses autopilot udviser den rette adfærd.

Selvom du som leder, iværksætter eller medarbejder, ikke kommer i en lignende situation, så er de fleste af vores beslutninger truffet af vores autopilot, det som Morten Münster også beskriver som system 1 i hans første bog ‘Jytte fra Marketing er Desværre Gået for Idag”. Ved at sikre de rigtige medarbejderprofiler, kan virksomheder sikre, at medarbejderne også ubevidst træffer beslutninger, der er i tråd med resten af virksomheden – alle går med andre ord i samme retning.

I marketingbureauet Webamp vægtes de rette værdier hos en kommende medarbejde højt. Nicolai Vittrup forklarer i episoden, hvordan at virksomhedens værdier bør fungere som en Nordstjerne for hele organisationen. Alle beslutninger bør kunne referere til Nordstjernen.

Det er ikke svært, rationelt at kunne forstå vigtigheden af en virksomheds værdier og også kunne lære dem udenad. Spørgsmålet er, hvorvidt det er muligt at sikre at også de ubevidste beslutninger peger i samme retning, eller hvis konteksten skaber (sundt) stress hos medarbejder, træffes der stadig de rigtige beslutninger. Personlighed, værdisæt eller mindset – kært barn har mange navne, men pointen er den samme: Hvordan sikrer virksomheder at så mange beslutninger som muligt peger i samme retning i virksomheden? Svaret er nok næppe ved kun at kigge på kompetencer og den faglige profil.

Tak fordi du læste med🙏
Brian