Salg handler om god kommunikation
Salg handler om kommunikation. Salg handler om at have en forståelse for, hvad du skal kommunikere og tilpasse det til modtageren. Hver gang en medarbejdere kommunikere noget om virksomheden, er personen med til at gøre salgsarbejdet lettere, eller det modsatte. Derfor skal alle i virksomhed forstå salg og trænes i kommunikationen.
Vi sælger alle sammen konstant. Hver gang vi kommunikerer noget til andre mennesker, eller endnu bedre, indgår i en dialog med dem, så er det tale om salg. Du sælger når du har en idé som du gerne vil have andre med på, som f.eks:
- Hvad skal I spise til aftensmad?
- Hvorfor I skal tage ud og løbe en tur?
- Hvorfor dit job er spændende
- Når du kommer med et godt råd til en bekendt – eller på LinkedIn🤓
Når samtalen eller dialogen omhandler virksomheden, så er det tale om direkte eller indirekte salg af virksomheden. Det er ret tydeligt, at alle medarbejderne i virksomheden, er med til at påvirke salget i virksomheden. Så kan du lige så godt give dem de bedste forudsætninger for at lykkedes med det🤷♂️
Hvor god du selv, din kollegaer eller dine medarbejdere er til at sælgem, handler i høj grad om jeres evne til at kommunikere. Men hvad er god kommunikation så? God kommunikation forudsætter tre ting:
- Du skal have et indgående kendskab til det du kommunikere omkring.
- Du skal have en forståelse for personen du kommunikere til.
- Du skal fagligt kunne finde ud af at kommunikere.
For at gøre den gode kommunikation til en aktiv del af salgsprocessen skal du og dine kollegaer vide, hvor den potentielle kunde skal sendes hen – det kræver et indgående kendskab til salgsprocessen.
Når de tre (fire) ovenstående punkter er en del af kulturen i hele virksomheden, har alle medarbejdere mulighed for at hjælpe til med salget. Hvorvidt de handler på muligheden kræver måske også, at de kommer ud af deres komfort zone (Denne episode handler om netop det).
Hvorfor giver det så god mening at alle i virksomheden hjælper med salget?
Fordi relationen er en afgørende faktor i ethvert salg og selvom alle i virksomheden ikke skal lukke ordrer eller ringe kold kanvas, så kan de godt bidrage i leadgenerering. Eksempelvis kan de være virksomhedens øjne og ører på de sociale medier, eller i sociale sammenhæng.
Thomas Jarolics deler i episoden hans syn på, hvorfor kommunikation er det samme som salg og hvorfor vi alle får det lidt lettere, hvis vi bliver bedre til at kommunikere med andre. Han runder også fem områder, der gør dig bedre til at sælge:
- Lad være med at antage, hvem personen i den anden ende af salget er. Spørg i stedet ind til det du ikke er sikker på.
- I forlængelse af punkt 1 så lyt aktivt og giv personen tid til at svare uddybende. Lad være med at afbryde.
- Forbedre dig så godt som du kan. Det gælder både på samtaler med potentielle kunder, men også mere generelt i forhold til at få en god (arbejds)dag.
- Tag altid noter – alt det der er værd at huske på, skal skrives ned. Overvurder ikke din egen evne til at huske. Hjernen er ikke skabt til at holde på information, men bearbejde den.
- Dygtiggør dig ved at tilegne dig ny viden, bl.a. gennem bøger. Det er generelt godt at investere i din faglighed, men især for sælgere kan det være indbringende grundet den korte vej til at måle effekten (bliver der lukket flere eller større orderer).
Tak fordi du læste med🙏
Brian