Derfor skal kunderejsen tilpasses adfærderen på mobilen – med Peter Schjødt

Kunderne er på oftere på farten, skimmer og hopper fra, når de besøger din hjemmeside. I episoden fortæller Peter Schjødt, hvordan du fjerner friktion, får placeret “krogen” i dine kunder, de rigtige steder i kunderejsen og omsætter mobiladfærd til salg:

Mobilen = andre beslutninger, ikke bare en mindre skærm

De fleste hjemmesider er stadig bygget ud fra en desktop-først-tankegang og ender som lange scrollemenuer på mobil. Men, på mobilen har brugeren kortere tid, mere støj og lavere tålmodighed. Det kræver færre valg, at du tydeligere guider brugeren til næste handling og understøtter den service som kunden forventer, eksempelvis betaling med mobilepay, så tidligt som muligt.

Fokuser på at Sætte den digitale krog i brugeren, før du prøver at sælge

Når brugerne er på mobilen, kan du opleve at købsprocesser bliver længere, især fra passiv stimulering gennem eksempelvis brugernes sociale feed. Det kan derfor give god mening af fokusere på at få permission først gennem nyhedsbrev, følg, eller “send til mig”-funktioner. I en mobil verden kan det være nødvendigt med endnu større fokus på mikrokonverteringer, da brugerne da brugerne har for travlt til at træde ind i en købsbeslutning, eller simpelthen bliver afbrudt.

💡 Tre hurtige tips
• Flyt nyhedsbrev-tilmelding op i første tredjedel af artikler—med et tydeligt “hvorfor”.
• Gør tilmeldingen kontekstuel (“Få 10 videoer om X”, afhængigt af artiklen).
• Tilføj “Send til min mail” på længere indhold til læs-senere.

Indholdet på din hjemmeside skal være effektivt og efficient for brugeren – ikke bare informativt

En af de største fejl du kan begå, er at tro at brugerne læser det hele teksten på din hjemmeside, det gør ikke – De skimmer indholdet for relevans. Den adfærd bør indholdet på din side afspejle og har kan du benytte 3/10/60-reglen: Fang brugernes interesse på 3 sekunder, konkretiser på 10 sekunder, hvad de får ud af at læse videre, og tilsidst præsenter det væsentlige for brugeren på 60 sekunder. ud over 3/10/60-reglen kan du også gør dine tekster mere skimme-venlige ved at bryde teksten med citater/faktabokse, der kan fange brugerens opmærksomhed når de skimmer teksten. Du skal også matche kundens motivation med virksomhedens faglighed ved at lade fagligheden gå forrest: forklar forskelle, priser, “hvad vælger jeg?”. Du skal ikke bare præsentere informationer, du skal guide den besøgende.

💡 Tre hurtige tips
• Brug “3-10-60” som manus til alle artikler og landingssider.
• Tilføj “Næste skridt”-bokse på hver side (hvad skal jeg gøre nu?).
• Film 2–3 korte how-to-klip, der løser kendte stopklodser.

Tak fordi du læste med og god fornøjelse med episoden🙏
/Brian