Temaer: #rekruttering

Kan en kandidat med en master i filosofi overhovedet bruges til noget i erhvervslivet? I Lead the Talent arbejder Ahmet Günes og resten af holdet med at bygge bro mellem talenter fra de de videregående uddannelser og virksomhedernes behov for nytænkning:

Værdien af en uddannelse skal være mere end kvalifikation til at udføre et job

Du er ikke færdig med at uddanne dig, bare fordi du har fået dit eksamensbevis eller diplom. I episoden nævne Ahmet at kun 20% af kandidaterne stadig arbejder inden for samme felt 5 år efter endt uddannelse. Det vil sige 80% laver noget andet, end det de direkte er uddannet til.

Og det giver rigtig god mening, da de fleste vælger en uddannelse på et tidspunkt, hvor de endnu ikke har lært dem selv at kende. Begreber som personlig motivation og talenter/personlighed er ikke adgangskrav til en længere videregående uddannelse. Desuden kan det være svært at forestille sig, hvordan det er at arbejde inden for den branche, som man er igang med at uddanne sig inden for.

Hvor uddannelses systemet før i tiden var bygget op som startskuddet på en livslang karriere, så ser fremtiden anderledes ud. Ancienniteten for en ansættelse er dalende og jobmarkedet skal kunne finde/se værdien i en mere divers uddannelsesprofil for deres medarbejdere.

Heldigvis er der masser af værdi i uddannelsessektoren, det kræver blot de rette øjne, den rette proces og evnen til at matche virksomheder og kandidater.

Hvis vi skal gøre noget anderledes, skal vi bruge medarbejdere der tænker på en anden måde

i Lead the Talent har de fundet krydsfeltet mellem akademikere og arbejdsmarkedet: Innovation i SMV (små og mellemstore virksomheder).

Men hvorfor fungerer det?

Hemmeligheden skal findes i en af de mest relevante problemstillinger i samfundet og rekruttering: Diversitet. Succeshistorien består at tre skridt:

  1. Det kræver virksomheder som har indset, at de har behov for at nytænke dele af deres forretning og at de har behov for nye øjne, for at finde nye løsninger.
  2. Det kræver en matchingproces mellem kandidater og virksomhedens udfordring. En matchingproces som ikke tager udgangspunkt i, hvad kandidaten har læst, men hvem kandidaten er.
  3. Til sidst forudsætter det, at kandidaterne modtager vejledning i innovationsprocessen og uddannelse i forretningsforståelse.

De tre skridt kan meget vel være årsagen til, at virksomheder vælger det “sikre valg”, når de skal ansætte en ny medarbejder. Det er også her hvor Lead the Talent har sin berettigelse, da de hjælper virksomhederne med at matche, uddanne og guide kandidaterne i processen fra uddannelse til værdifuld medarbejder. En proces som samfundet, uddannelserne og virksomhederne bør have en stor interesse i at tage endnu mere del i i fremtiden.

Tak fordi du læste med🙏
/Brian


Vil du inspireres af andre som arbejde med rekruttering? 🤓

De 4 skridt bag en succesfuld rekruttering. Med Alexander Kragh

3.800.000 potentielle kandidater går I glip af, når I kun vælger at køre rekrutteringen på jobportaler. Her er hvad i skal gøre i stedet💡

Virksomheder skal skabe en attraktiv arbejdsplads. Julie Kristine Strange

Arbejdsmarkedet er i konstant udvikling og fremtidens virksomheder skaber en arbejdsplads som matcher medarbejdernes forventninger og krav.

Sådan sikrer du en fair og effektiv rekruttering. Med Simon Z. Kaczmarek

CV’et og ansøgningen skal ud af rekrutteringsprocessen og skal erstattes med bedre data. Spørgermålet er bare, hvordan den data findes?