Derfor skal du podcaste som iværksætter

Du kender nok allerede podcastmediet. Der er også gode chancer for, at du abonnerer på flere podcasts (måske endda At Turde FM). I dette afsnit af IværksætterAkademiet forsøger jeg, sammen med Karin Høgh fra Podconsult, at finde frem til: Hvorfor at du som iværksætter (måske) skal gå i gang med at podcaste og hvilke fordele du kan få ud af at podcaste.

Hvad er podcast

Podcast er en digital udgave af et radioprogram der sendes gennem et RSS-feed. Radioen er med andre ord blevet digitaliseret på samme måde som det er sket med avisen (blogs) og fjernsynet (Youtube m.f.).  Mediet er altså blevet tilgængelig for alle, og du kan udgiv dine egne “radioudsendelser” direkte til dine lyttere. Podcasts giver dine lyttere mulighed for at abonnere på din digitale radioudsendelse gennem forskellige apps. Det er med andre ord blevet nemt for dig som iværksætter at udgive materiale og det er blevet nemt for din lyttere og abonnere på materialet. At podcaste betyder at sende lydklip ud til lyttere gennem et RSS-feed som lytterne abonnere på.

Hvorfor skal du podcaste som iværksætter

De fleste, der starter med at podcaste, gør det med en ambition om at få en masse abonnenter. Abonnenter der uge efter uge vender tilbage efter nyt interessant indhold. Jeg vil dog fokuserede på en række andre fordele, du som iværksætter, kan få ud af at podcaste:

  • Opbygning af et community:  Podcast giver dig mulighed for at opbygge et community omkring din passion, eller det problem du ønsker at løse. Dette community kan du bygge op længe før, at du har dit produkt eller din service klar.
  • Opbygge tillid hos kommende kunder: Tillid er en afgørende faktor når det handler om salg. De fleste foretrækker at købe hos virksomheder/mennesker de har tillid til. Ved at podcaste har du mulighed for at opbygge tilliden hos dine lyttere. Du kan også skabe troværdighed ved at fremstå som en, der ved noget om kundens problem.
  • Hjælper dig med at fokusere på viden: Når du podcaster kræver det, at du hele tiden skaber nyt og interessant indhold. Du er derfor nød til at sætte dig ind i nyt stof og vikle den viden, du er kommet i besiddelse af, i forhold til det emne du arbejder med. Når du podcaster tvinger du derfor dig selv til hele tiden at opsøge og anvende ny viden.
  • Involver andre i dit projekt: For mig at se er den (måske) største fordele du har ved at podcaste, at du kan bruge podcasten til at involvere andre i dit projekt. Ved at invitere gæster med i din podcast, involvere du personer i dit netværk. Disse personer kan være med til at åbne døre for dig og skabe flere muligheder.

Du kan altså vælge at fokusere på meget andet end antallet af lyttere, når du går igang med at podcaste.

Hvornår skal iværksættere podcaste

Podcasting er, som så meget andet, noget du bliver dygtigere til med tiden. Du skal kunne afsætte den nødvendige tid, for at få det optimale ud af at podcaste. Karin anbefaler, at man som minimum afsætter en hel dag til at få lavet et podcast afsnit og du skal vurdere om du har tiden til at gå igang.

At podcaste kræver også noget af dig som iværksætter. Du skal have en passion omkring det du taler om, du skal være nysgerrig og så skal du være villig til at investere tid i det område du podcaster om. Det kan med andre ord være en god ide først at gå i gang med at podcaste, når du simpelthen ikke kan lade være med at tale om et emne. De fleste iværksættere er heldigvis meget passioneret.

Hvordan kommer du igang med at podcaste

Det at podcaste er både enkelte og svært på samme tid. Følger du de ti punkter herunder er du godt kørende, men glemmer du forarbejdet (punkt 1, 2 og 3) kan du forvente visse udfordringer. De ti punkter er:

  1. Dit grundlag:  Find ud af hvem du er og hvad du vil med podcasten inden du går i gang. Find et emne du er passioneret omkring og hvor du føler du kan bidrage med noget unikt. Skriv dine tanker ned.
  2. Afsøge markedet: Der findes efterhånden mange podcasts derude og med garanti også podcasts omkring din passion. Sæt dig ind i hvilke podcasts, der allerede findes inden for dit emne. Noter hvad du kan lide ved de enkelte podcasts og hvordan din podcast adskiller sig.
  3. Planlæg din podcast:  Med en god fornemmelse for din vinkling på et emne, er det på tide at planlægge din podcast. Inden du går videre skal du have lavet en titel på din podcast og en beskrivelse af selve podcasten. Derefter skal du planlægge de første syv afsnit, med en titel og en beskrivelse til hvert afsnit. Kan du ikke finde på syv afsnit inden du går i gang,  bør du overveje, hvorvidt du er passioneret nok omkring det emne du ønsker at podcaste om.
  4. Teknikken: Nu kommer vi til det tekniske udstyr, som du skal bruge for at komme igang. Det bedste råd er at glemme alt om det tekniske udstyr. Brug i stedet din telefon til at optage de første par afsnit. Indholdet er det vigtigste i starten og dine første lyttere, som kommer fra dit eget netværk, vil sagtens kunne forholde sig til indholdet på trods af en dårligere lydkvalitet.
  5. Start optagelsen: Der er ikke rigtig nogen vej uden om når det gælder at podcaste: Øvelse gør mester.  Du må hverken forvente, eller lade dig begrænset af, at det skal være perfekt første gang. Det bliver det ikke. Det vigtigste er, at du får produceret dine podcast, at du får offentliggjort din podcast og at du får feedback og bliver bedre.
  6. Redigering af podcasten: Alle podcasts bliver redigeret, nogle mere end andre. Der findes masser af muligheder når det kommer til lydredigering. En af de gratis løsninger, er programmet Audacity som du kan finde her.
  7. Hosting af din podcast: Når du har optaget og redigeret din podcast skal den uploades til nettet. Her findes der også utallige services som du kan bruge til formålet. Fælles for alle er at det koster et månedligt gebyr for at benytte sig af deres service. Både Karin og jeg benytter Libsyn, men du kan finder mange alternativer på amrkedet. En gratis mulighed, du kan starte ud med, er at sende lyklippet direkte til lytterne. Find X antal personer i dit netværk, som du ønsker feedback fra og send dem lydfilen i en mail.
  8. Deling af din podcast: Du må ikke tro at arbejdet er færdigt når du har optaget, redigeret og uploadet din podcast. Det største arbejde ligger i at få spredt din podcast og derved få adgang til nye og flere lyttere. Til dette formål kan du med fordel gøre brug af sociale profiler og din blog.
  9. Blog og shownotes: For at du får det optimale ud af din podcast bør du have den liggende på din egen blog/hjemmeside. Du vil på den måde have mulighed for at generere trafik til din side. Podcasten vil også give dig mulighed for at skabe indhold, der forbedre din rangering på Google (SEO). Til hvert uploaded afsnit bør du også have en tilknyttet blogpost, som også kaldes shownotes. På den måde sørger du for at Google registrere dit unikke indhold, hvilke kan være med til at forbedre din rangering (SEO).
  10. Find koblingen til din virksomhed: Passionen er afgørende for at skabe en god podcast, men som iværksætter er det også nødvendigt at koble podcasten til din forretning. På den måde kan du forsvare at bruge tid på at lave afsnit til din podcast da den er med til at generere omsætning for din virksomhed. Dette punkt er måske det vigtigste på sigt, men det er ikke sikkert, at du finder koblingen med det samme.

Brug 4 timer på at podcaste

Herunder finder du et bud på, hvordan du kan investere 4 timer i at teste om podcasting rt noget for dig og din virksomhed.

  • Først skaber du et overblik over hvilke podcast, der findes inden for dit emne. (1 time) 
  • Efterfølgende skal du finde en titel og lave en kort beskrivelse af selve podcasten og de første syv afsnit du ønsker at optage. (1 time) 
  • Tilsidst skal du få lavet et pilotafsnit, som du sender til tre personer i dit netværk som er i målgruppen for podcasten. Det vigtigste er at få optaget afsnittet, så acceptere at det godt kan blivet et kort afsnit. Lav derfor gerne et pilotafsnit på 10 til 15 minutter. (2 timer)

Er du interesseret i at lære mere om at podcaste

Har du fået blod på tanden og ønsker du at blive endnu bedre til at podcaste? Så kan du finde masser af materiale på internettet som kan hjælpe dig videre. Karin har et online forløb, som du kan købe dig adgang til, ligesom der findes et hav af alternativer. Du kan også connecte med Karin på LinkedIn hvis du vil hjælpes videre, både ift. online forløb og det tekniske. Husk nu punkt 4 😉

Et sidste gratis råd fra Karin er at lytte til en masse podcasts og bliv inspireret af det, du synes fungerer. To du passende kan give chancen er Karins Solotrepenurcast eller At Turde FM 🙂

Tak fordi du læste med🙏
Brian