Temaer: #spotlightbranding, #branding

Virksomhedens brand skabes ikke i et mødelokale med væggene fyldte med modeller, statistikker og analyser. Brandet skabes i sammenspil med kunderne og markedet. Sammen med Anne Marie Berså fra Followers, dykker vi ned i, hvorfor branding er så svær en disciplin – især for iværksættere/startups:

Branding er alt, hvad virksomheden gør (og ikke gør), så start med konteksten: Hvorfor ønsker I at arbejde med branding?

Virksomhedens brand er dynamisk og arbejdet med branding opstår i sammenspil mellem:

  • Formålet med brandingen
  • Virksomheden
  • Kunderne
  • Markedet
  • Situationen

Succes afhænger derfor af konteksten og virksomehedens evne til at kommunikerer et enkelt og relevant budskab over lang tid. Men inden virksomheder når dertil, så handler det om at finde frem til budskabet – identiteten for virksomhedens brand. Et budskab som både skal støttes op af kommunikationen, men også handlingen i virksomheden. For at sikre sammenhæng mellem det virksomheden siger og det den gør, så starter brandingen internt i virksomheden.

  1. Prøv at få virksomhedens medarbejdere til at forklare virksomhedens brand med egne ord.
  2. Prøv derefter at få dem til at forklare, hvordan de i deres arbejde er med til at understøtte brandet gennem deres arbejdsopgaver.

Branding handler ikke kun om kreative kampagner, logoer og firma-jingle – det handler også om den måde virksomheden agerer på. Fra ledelsen til medarbejderne på ‘gulvet’.

Derfor skal branding også starter internt i virksomheden.

Selv de bedste idéer og tanker falder til jorden, hvis de ikke kobles sammen med handling.

Kom med bagom episoden:

Branding er ikke let og succesformlen findes ikke, virksomheder skal opdage deres brand sammen med kunderne. Det er Anne Marie og Followers et levende bevis på og det er også en vigtig reminder om, at det kræver mod til at kaste sig ud i det, men også mod at rette til, når markedet, kunderne eller mavefornemmelse fortæller dig noget. Indsigt er lige så afhængig af handling, som handling er afhængig af løbende indsigter.

Tak fordi du læste med🙏
Brian


Mere indhold fra At Turde FM: Vil du gerne blive (endnu) klogere på branding?

🎧 : Episoden er en del af serien Spotlight på Branding, hvor du gennem 7 episoder kan få indsigt i, hvordan specialister og virksomheder arbejde med branding. Lyt til en eller flere af de andre episoder. Du kan evt. starte med episode #238 - Branding er afgørende for fremtidens virksomheder.
🎧 : Hvis du vil dykke mere ned i branding i startups/scaleups, så fortæller Karsten Madsen, hvorfor branding er vigtig for Morningscore i episode #171 - Hvorfor er branding så afgørende for Moringscore? Du kan også følge Morningscores rejse gennem 2021 i Spotlight på Morningscore.