Hvordan skaber virksomheder mening for medarbejderne?

Løn og økonomi kan kun motivere menneske et stykke af vejen. De fleste af os kan komme i tanke om ting vi ikke ville gøre for penge. Omvendt kan vi også alle samme komme i tanke om ting vi ville gøre gratis, eller ligefrem betale for. Formålet med fremtidens virksomheder er at skabe rammerne for mere end bare en god løn til medarbejderne.

Gennemsnitlig er den moderne medarbejder i samme job i 4 – 5 år, lidt afhængig af hvilken artikel du læser. Argumentet at den enkelte så har bidraget med det han/hun kan og derfor skal videre, er oplagt, men jeg tror ikke helt på det. Hvis du befinder dig i en stilling, hvor du:

  • Får en retfærdig løn
  • Har gode kollegaer
  • Har gode kunder
  • Finder mening i dit arbejde
  • Og oplever en personlig vækst og udvikling

.. hvorfor så skifte?

Hvorfor skal virksomheder give mening for medarbejderne?🤔

Arbejde er arbejde, det betyder at det er et bytte forhold, hvor du stiller din tid, kompetencer og erfaringer til rådighed, mod en økonomisk kompensation. Det adskiller sig fra at ligge på sofaen og se Netflix, fordi du ikke kan forvente at lave lige præcist det du har lyst til hele tiden.

Derfor skal det jobbet heller ikke give mening for medarbejderen. Poul dele i podcasten arbejde op i det betalte og det du gør gratis. Du kan sagtens gå på arbejde for at tjene penge, så du kan gøre det der giver mening, når du har fri. I sidste ende handler mening om, hvornår den enkelte får/har en følelse af succes.

Succes er en meget stærk følelse. Succes er følelsen af at lykkedes som menneske ud fra ens egne værdier. Det er at være tilfreds med sig selv og da de fleste er deres egen største kritikker, så er det meget ‘værd’.

Det er ikke som sådan virksomhedens opgave, at sikre at medarbejderne kan finde meningen med arbejdet – men det er i høj grad i virksomhedens interesse. Måske kan meningsfyldt arbejde ikke måles direkte på bundlinjen, men det kan:

  • Rekruttering
  • Onbording
  • Employer branding
  • Opkvalificering af medarbejdere
  • Trivsel
  • Utilfredse medarbejdere
  • Usikkerhed og mistillid

Virksomheden kan dog ikke gøre det store ved medarbejdere, der ikke kan sætte ord på, hvad mening er for dem. Medarbejderen har et kæmpe ansvar for at finde frem til netop hvad, der giver mening for ham/hende. Det ansvar hverken kan, eller skal, virksomheden tage (fra medarbejderen). Det virksomheden kan gøre, er at være tydelig i sin kommunikation af hvorfor den eksisterer og handle derefter udadtil og indadtil.

Det og meget mere kommer jeg omkring i selskab med Poul Jeritslev i episode #149 på At Turde FM.

Tak fordi du læste med🙏
Brian