Det opsøgende salg handler ikke blot om at sætte dine medarbejdere i gang med at ringe til kunderne. Det handler om at finde den formel, som fungerer for jeres virksomhed. Den formel som skaber en effektiv salgsproces. Det kræver et stærkt salgskoncept. I selskab med Casper Dreymann fra Focus Telemarketing dykker vi ned i, hvordan salgskonceptet bliver implementeret i virksomheden:

Det er benhård arbejde at implementere et salgskoncept – men også super fedt når det lykkedes

Vi mennesker kan godt have en tendens til at ville skyde “genvej” med pseudoprojekter, som føles vigtige, men som er umulige at vurderer.Pseudoprojekter, der ender som irrelevante og værdiløse.

Ja, jeg har faktisk lavet en episode om pseudoarbejde med Dennis Nørmark.

En af grundene til, at vi ikke kaster os over de opgaver, som virkelig betyder noget er, at det er sindsygt hårdt arbejde at lykkedes. Hvis det havde været let, så havde vi jo gjort det for længe siden. Grunden til at det er hårdt, skal ikke findes i idé, eller planlægningsfasen, men derimod i implementeringen.

Det er også i implementeringen, at salgskonceptet og organisationen bag virkelig skal stå sin test.

Implementeringen af salgskonceptet har til formål at fintune konceptet, fintune sælgerne og skabe et højt energiniveau og tro på, at virksomheden kan lykkedes. Sælgerne skal holdes motiveret og konceptet gøres skarpt.

Selve processen bag en succesfuld implementering forudsætter fire konkrete opgaver:

  1. Der er en klar proces bag konceptet, der skal implementeres, og denne process er:
  2. tydeligt defineret gennem måltal for de enkelte faser.
  3. Målene bliver brugt, til at teste de forskellige faser i konceptet, for at finde frem til de dele, som skal justeres.
  4. Medarbejderne som er en aktiv del af processen skal motiveres før og under implementering. Det stiller skyhøje krav til ledelsen.

Det er vigtigt at huske på, hvorfor virksomheden i første omgang ønskede at skabe et nyt salgskoncept. At komme et skridt tættere på at lykkedes med det formål, skal være en afgørende motivation for de medarbejdere, som slider for at komme i mål.

Det gælder i øvrigt alle projekter, idéer og koncepter, som virksomheden ønsker at implementere💪

Kom med bagom episoden:

Hvordan du lykkedes med implementering er ikke svært at forstå – men det er svært at lykkedes med. Den primære grund er, at vi undervurdere opgaven med at ændre vaner og gøre noget vi ikke er vant til. Så episoden endte med at genfortælle de ting, som de fleste af os allerede godt ved, men som vi også har behov for at blive mindet om. Til syvende og sidst, så er det nemmere hele tiden af få nye idéer, som aldrig bliver gennemført, end at gennemføre de idéer vi får. Verden har bare ikke behov for intentioner, den har behov for handling 💪

Tak fordi du læste med🙏
Brian


Mere indhold fra At Turde FM om salg:

🎧 : Du kan lytte til de andre episoder i serien Spotlight på Salgskonceptet, som bliver lavet i samarbejde med Casper Dreymann.
🎧 : Vil du gerne have en bedre forståelse for, hvad salg er og hvad det består af? I serien Spotlight på salg finder du 8 episoder om salgs disciplinen og alt fra måling til mersalg. I selvskab med Leon Birdi får du den grundlæggende viden, som alle i virksomheden burde have, når det gælder salg.
🎧 : Er du til den praktiske del af salget, så dykker vi ned i den del i serien Spotlight på salg 2020. Sammen med Alexander Kragh har vi inviteret en række personer fra erhvervslivet forbi for at blive klogere på, hvordan salget foregår. I selvsamme serie kan du også møde Casper Dreymann for første gang i episode #169 - Skab et sammenspil mellem intern og ekstern mødebooking.