Temaer: #marketing, #salgstragt

Succes handler ikke kun om, hvad virksomheden laver, men også hvordan produkteter eller services, bliver introduceret til markedet. Fremtidens virksomheden skal mestre kommunikation på tværs af formater og medier. Simon Krag Linde deler hans erfaringer med copywriting både som skribent, konsulent og underviser:

Det hele handler om at kommunikere effektiv og relevant overfor målgruppen.

Skribent, journalist, ghostwriter, tekstforfatter, copywriter… Hvad er forskellen egentlig🤓

I denne omgang stiller vi skarp på copywriting, som handler om at skabe tekster med et klart formål med næste handling for læseren:

  • Indlægget på LinkedIn skal motivere andre til at følge dig med dig
  • Annoncen skal lede modtageren ind på din hjemmeside (for at købe noget)
  • Blogindlæget skal motivere til at skrive sig op til nyhedsbrevet

Det handler altså om at skrive effektfuldt, hvilket både skal tilgodese modtagerens og virksomhedens interesser:

  • Skriv indhold som er værdiskabende og relevant, så modtageren får lyst til at læse det og handle på det
  • Skriv indhold som leder modtageren effektivt ind i en virksomhedens salgstragt, der i sidste ende leder frem mod et salg

Copywriting handler om at kommunikere effektivt og relevant overfor målgruppen på tekst.

Hvordan skaber du et solidt fundament for virksomhedens copywriting?

Manglender opbakning og interesse fra ledelsen er en af de helt afgørende grunde til, at projekter, fagområder og idéer fejler i en virksomhed. Det gælder også copywriting, som ikke bare handler om at skrive tekster, artikler, indlæg og annoncer.

Copywriting skal ses som en optimering af virksomhedens salgstragt og det kræver, at virksomheden i forvejen har styr på især den digitale del af salgstragten. Kan du svare på spørgsmål som:

Hvorfor laver virksomheden eller medarbejderne overhovedet indlæg på LinkedIn (indsæt andet socialt medie)
Hvorfor vil vi gerne have personer til at besøge vores hjemmeside?
Hvilke skridt går de besøgende igennem for at gå fra at besøge virksomhedens hjemmeside, til at købe produktet eller servicen? Med andre ord, har virksomheden styr på salgstragten?
Hvad får modtageren ud af at skrive sig op til jeres nyhedsbrev?
Hvad er næste handling for en person som skriver sig op til nyhedsbrevet?
Har du styr på de konverteringen mellem de forskellige skridt i salgstragten?
Har virksomheden et tydeligt billede af den ideelle kundeprofil(ICP), eller persona?
Har du indblik i de udfordringer som virksomhedens ICP eller persona har?

Flere af ovenstående spørgsmål kræver involvering af flere af virksomhedens medarbejdere/ledere for at sikre det mest præcise svar. Men det er afgørende at skabe et stærkt fundament, for at sikre at copywriteren kan gøre sit arbejde: Optimere på virksomhedens salgstragt gennem den skrevne kommunikation.

Copywriting er et håndværk, men selv den bedste håndværker kan ikke garanteret et hus bliver stående, hvis fundamentet ikke er der til det.

Tak fordi du læste med🙏
Brian

Kreditering (foto): Anne Kring


Mod på mere viden og inspiration om produktets betydning? 🤓

Hvad indeholder en ‘go to market’-strategi. Med Laura Erdem og Steffen Hedebrand

‘Go to market’-strategien har et klart formål, at skabe mest mulig værdi for en afgrænset gruppe kunder: Virksomhedens ideelle kunde profil💪

#189 – Derfor skal virksomheder have styr på kernefortællingen? Med Kristian Scharling

Dit brand, og derfor din kommunikation, er en kombination af det du siger og gør. Kernefortællingen skaber en rød tråd for virksomheden.

#92 – Sådan får du styr på den digitale kunderejse? Med Peter Schjødt

Dine kunder har bevæget sig online, men er din virksomhed fulgt med? Den digitale kunderejse fortælle dig, hvordan du fanger kunder, hvor de befinder sig.