Derfor handler branding om følelser

Kampen om fremtidens kunder starter længe før de overhovedet overvejer at købe dit produkt eller din service. Det handler om at skabe en relation, så den kommende kunde husker netop din virksomhed, når behovet for produktet/servicen opstår. Men hvordan gør virksomheder sig relevante overfor kunder, der endnu ikke er interesseret i produktet eller servicen? Svaret er: Gennem følelser. Og Morten Saxnaes, head of brandactivation i &Co, ved hvorfor det er vigtigt at bruge følelser i branding og hvordan virksomheder også kan eksekvere på det:

Personlig branding skaber værdifulde ‘touchpoints’ for virksomheden

Kampen om kunderne er gennem de sidste 15-20 år kun blevet mere og mere intensiv. Med et utal af digitale værktøjer, er (digital) markting blevet til en decideret krig om at skaffe de bedste kunder til den bedste pris. Og den pris er kun steget.

Det er blevet dyrt at købe kunder, men det er også et nødvendigt onde, for hvis din virksomhed ikke markedsfører sig overfor kunder, der sidder klar til at trykke køb, så gør din konkurrenter. Derfor giver det god mening at forsøge at vinde kunderne inden de overhovedet er klar over, at de er kunder.

Men, hvordan gør virksomheder det?

Hvor især performance marketing handler om at drive trafik og salg, så handler branding om at skabe relevans og blive husket, og hvad husker vi mennesker? Vi husker gode oplevelser – vi husker følelser.

I episoden dele Morten ud af hans erfaringer med og viden om at anvende følelser til at skabe et stærkt brand og vinde kampen om fremtidens kunder. Vi kommer omkring emnerne:

Fremtidens virksomhed skal ikke vælge mellem performance marketing og branding – de skal være dygtige til begge dele. Det er afgørnde at skaffe omsætningen i dag, så der er midler til drift og udvikling. Men, det er lige så afgørende at investere i et stærkt brand, der kan give en fordel i kampen om kunderne i morgen. Det kræver en benhård prioritering.

Interesseret i mere om branding?

🎧 : Er du interesseret i at dykke ydeligere ned i brandings betydning for fremtidens virksomheder, så kan du finde flere episoder i Spotlight på Branding her.

🎧 : Nick Traulsen fra The Marketing Guy fortæller hvordan de kombinerer performance marketing med branding i episode #225 - Autencitet i marketing.

Tak fordi du læste med🙏
Brian