Branding er afgørende for fremtidens virksomheder
Hvem vinder: Det stærke brand eller det stærke produkt? Spørgsmålet handler nok mest om tidsperspektivet. Du får aldrig et stærkt brand i fremtiden, hvis dit produkt er dårligt i dag. Omvendt så vil dit produkt, eller din service på et tidspunkt blive mindre relevant, mens dit brand altid vil være der. Så branding er afgørende for fremtidens virksomheder.
Jacob Holst Mouritzen kommer med en bred marketing profil, med et speciale inden for branding og strategi. Som medstifter af konsulenthuset Holst Mouritzen har han specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med at forstå deres branding potentiale og udnytte det:
Branding skal sikrer dig en topplacering i kundernes mentale søgemaskine – ikke andet
Hvis kunden skal huske min virksomhed, så skal jeg skille mig ud – Nej!
Branding kan sammenlignes med søgeordsoptimering – du googler jo ikke de hjemmesider, som du besøger dagligt. Søgeordsoptimering bliver heller ikke lavet for de personer, som har gemt din hjemmeside som bogmærke i deres browser.
Branding skal hjælpe kommende kunder med at tænke på dit brand som det første, når de i fremtiden står og mangler noget inden for din produktkategori.
Kunden behøver ikke at elsker dit produkt, eller forstå dit why – så længe at dit brand er det første kunden tænker på når behovet opstår. Det hjælper selvfølgelig, hvis kunden også elsker dit brand, følger din virksomhed tæt og tilslutter sig dit why. Det er bare ikke afgørende.
At den bedste branding er vigtigere end det bedste produkt, er ikke nogen overraskelse. Vi mennsker vægter det nemme valg over det rigtige valg og det er en vigtig pointen når du gerne vil i gang med branding som virksomhed.
Den pointen og en række andre, når vi omkring i episoden, hvor Jacob gør dig klogere på følgende emner:
- Branding hjælper kunderne med at træffe en beslutning.
- Dit brand bygges både før, under og efter købet.
- Udgangspunktet i branding er, at kunden bare ønsker, at det er ‘godt nok’.
- Derfor handler branding om at være det første dine kunder tænker på.
- Klar, tydelig og konsistent branding er vigtigere end at skille sig ud.
- Branding behøver ikke være kompliceret – faktisk gør du det allerede.
- Forløs den kommercielle værdi af virksomhedens brand.
- Branding starter med at skabet et brandunivers.
- Branding er en uundgåelig del af den langsigtede strategi.
- Hvad er vigtigst: Performance marketing eller branding?
Spørgsmålet som jeg sidder tilbage med er:
- Er formålet med virksomheder i virkeligheden af skabe stærke brands og værdiskabende produkter er bare et middel hertil?
Det tror jeg – især når temaet er at skabe virksomheder, som også eksisterer og trives i fremtiden. Hvad branding er og hvordan virksomheder skaber brands, det håber jeg vi alle bliver klogere på i serien ‘Spotlight på Branding’.
Interesseret i mere om performance marketing og branding? 🎧 : Halfdan Timm fra Obsidian Digital deler ud af hans erfaringer med performance marketing i episode #88 - Hvad er performance marketing? 🎧 : Nick Traulsen fra The Marketing Guy taler med Thomas Østerkjerhuus om, hvorfor effekten af performance marketing bliver større, hvis du benytter autentiske annoncer/videoer i episode #225 - Autencitet i marketing.
Tak fordi du læste med🙏
Brian