Krigen om førstepladsen på Google
Gågaden anno 2021 hedder internettet og der findes ingen større gågade end Google – så hvis din butik ikke er at finde der, så taber du kampen om kunderne. Men hvor der for 10 år siden var nok at skrive søgeordsvenlige blogindlæg, så er krigen om topplaceringerne på Google i dag drevet af relevans.
Henning Madsen står bag InboundCPH, hvor de siden 2013 har hjulpet deres kunder med at vinde kampen om kunderne på Google. I episoden dykker vi ned i, hvordan krigen om kunderne anno 2021 er blevet meget mere end blogindlæg og gode tekster:
De virksomheder, som forstå kunderejsen og kundebehovet bedst, vinder
Google’s eksistens afhænger af, hvor gode de er til at hjælpe brugerne til den mest relevante information. Med 20+ år til at perfektionere algoritmen til at servicerer brugerne, så er Google måske den virksomhed i verden, som kender dine kunder allerbedst. Det skal du som virksomhed respekterer og udnytte.
SEO, eller søgeordsoptimering, handler ikke længere om blot at forstå søgeord, det handler om at forstå, hvor dine kunder er i købsrejsen og hjælpe dem bedst muligt.
Google er ikke længere blot en platform til at markedsføre sig gennem, det skaber i dag værdifuld indsigt der hjælper dig med at forstå dine kunder, deres behov og deres købsvaner.
SEO har også ændret sig fra at være et operationelt værktøj, til et taktisk beslutning og i dag er det en strategisk nødvendighed, såfremt virksomheden skal vinde kampen om kunderne i fremtiden. Det forklarer Henning mere om i episoden, der kommer omkring emner såsom:
- Har du en webshop, så kommer 87% af din trafik fra Google.
- Google er en central del af kunderejsen – er du?
- Derfor skal du prioritere at investere (mere) i SEO.
- Du skal være relevant for kunden, der hvor de er i kunderejsen.
- SEO påvirkede Ateas omsætning med 160 millioner.
- Derfor handler SEO om meget andet end søgeord.
- SEO kræver meget mere end en god copywriter.
- Sådan hjælper Google dig med din content strategi.
- Derfor er SEO og Google en del af din salgsproces.
- Forstå de tal du måler på.
- Se denne video inden du går i gang med SEO.
Det øgede fokus på SEO som en strategisk forretningsområde og en kritisk del af slagsprocessen, handler om at kundernes tilgang til at købe produkter og services har ændret sig. Fremtidens virksomheder skal følge trenden med, at kunderne i højere grad er selvstændige og online i kunderejsen.
Autenticitet er når der er sammenhæng mellem den du er, det du siger og det du gør – og det bliver ikke lettere, når den røde tråd skal findes i virksomheder med mange ansatte. Her er kernefortællingen et værktøj, som giver en fælles retning.
Interesseret i at lære mere om den digitale kunderejse? 🎧 : Peter Schjødt fortæller om hans viden og erfraringer med at hjælpe hans kunder med at forstå den digitale kunderejse i episode #92 - Hvordan får du styr på den digitale kunderejse?
Episoden er produceret i samarbejde med Thomas Østerkjerhuus og Morningtrain.
Tak fordi du læste med🙏
Brian