Morningtrains kommercielle succes
Jeg har før sammenlignet salget i virksomheden med et menneskes puls. Forsvinder pulsen så er det slut. Sælger din virksomhed ikke noget (over en længere periode) så er det slut. Men bare fordi du har en puls, så betyder det ikke at du har et godt liv, eller at du bruger noget af det på at tænke langsigtet.
Den kommercielle succes i Morningtrain kommer gennem tidsperspektivet, indsigt og eksperimenter
Hvad, hvordan og hvorfor?
- Hvad er det vi gør?
- Hvordan er det vi gør det?
- Hvorfor er det vi gør det?
De tre forskellige spørgsmål er så afgørende for alt her i livet, men især når det handler om at skabe fremtidens virksomheder. Det er dog også tre spørgsmål, som du ikke kan hoppe frem og tilbage mellem som du føler for det. Det er tale om tre forskellige perspektiver:
Spørgsmål | Fokus | Tidsperspektiv |
Hvad er det vi gør? | Drift / eksekvering | Kortsigtet |
Hvordan er det vi gør det? | Optimering / taktiske | Mellemlangt |
Hvorfor er det vi gør det? | Innovation / strategisk | Langt |
Som CCO Morningtrain skal Thomas Østerkjerhuus kunne træffe beslutninger på tværs af alle tre spørgsmål. I bedste startup stil handler det om at eksperimentere med de strategiske beslutninger, ved først at teste dem, inden de udrulles til hele virksomheden. Den kommercielle vinkling, handler om ikke kun at gøre det, der er bedst i dag, men se på den lange bane. Omvendt så handler det også om, ikke at træffe langsigtede beslutninger, uden at være sikker på at de virker. I episoden komme vi omkring emner som:
- Hvad er ansvarsområdet for en CCO (Chief Commercial Officer)? CCOen har ansvaret for den kommercielle del af forretningen understøttes i fremtiden. CSOen har derimod fokus på det kommercielle del i dag.
- Det er god forretning at sige nej til de forkerte kunder. Der er stor forskel på kunder selvom de indledningsvis køber for det samme. Den sværeste disciplin i salg er at vide, hvornår du skal sige nej.
- Hvorfor er der behov for en CCO (Chief Commercial Officer)? CCOen i Morningtrain har til opgave at udvikle virksomheden gennem indsatser på tværs af det strategiske, taktiske og eksekveringen.
- Derfor er mere ikke altid bedre, når det gælder vækst. Når virksomheden oplever høj vækst, så udsættes virksomheden, ledelsen, medarbejderne og kulturen for stress. Det er helt okay… i perioder.
- Sådan gør du dine kunder mere værdifulde. Dine kunder er meget mere værd, end du måske regner med. Eller nogle af dem er. Spørgsmålet er, hvordan du finde de mest værdifulde kunder?
- Sådan gør du dine medarbejdere mere værdifulde. Spil dine nuværende medarbejdere endnu stærkere, ved at ansætte kollegaer, der supplerer dem på fagligt og talentmæssigt.
- Eksperimenter bør understøtte virksomhedens udvikling. Nøglen til fremtidens virksomheder er gemt i kontinuerligt at udfordre egne antagelser. Du kan ikke spå om fremtiden, den skal skabes.
- Et kommercielt mindset handler om at binde strategi og eksekvering sammen. Tænker du kommercielt kræver det, at du både kan holde øje med vejen, men også ændre destination og planlægge ruten på samme tid.
At tænke kommercielt, handler om at se værdi som noget, der ikke kun skal vurdere lige nu, men over tid. Det kan godt være at den ene kunde køber for 1.000 kroner i dag og den anden køber for 5.000 kroner, men det øjebliksbillede er ikke nok til at vurdere, hvilken kunde der er mest værdifuld.
Thomas skal sikrer at Morningtrain hele tiden styrker deres position i fremtiden – og det kan sagtens betyder at sige nej til både kunder og vækst i dag.
Episoden er en del af serien ‘Hvordan ser Morningtrains forretningsmodel ud?’, der produceres sammen med Morningtrain.
Tak fordi du læste med🙏
Brian