Hvordan forbereder virksomheder sig til modgang?
Virksomheder skal ikke kun sikre en sund økonomi, de skal også sikre deres egen overlevelse. Historien giver utallige eksempler på profitable virksomheder, der bliver gjort overflødige fordi de ikke formår at tilpasse deres forretningsmodel til markante ændringer i markedet/brancen/teknologien. Første skridt til at skabe tilpasningsdygtige virksomheder handler om at skabe handlekraftige virksomheder og medarbejdere.
“Du starter jo heller ikke med at træne op til et halvmarathon på en fiberskade”. Med andre ord, er det ikke når skaden er sket, at du skal handle. Det skulle du have gjort inden og så havde du måske endda undgået skaden fuldstændig. Sådan opsummere Christian Taftenberg Jensen ret præcist, hvorfor det er vigtigt at forberede sig på uforudsete udfordringer.
For nogle virksomheder vil corona-lockdownen være den storm, der vælter det hele. For de fleste vil det være en løftet pegefinger til virksomhedens forretningsmodel og et økonomisk rap over fingrene. Det vil også være en unik mulighed for at gøre din virksomhed endnu stærkere. Spørgsmålet er hvordan?
Er din virksomhed Skrøbelig, robust, resiliente eller anti-skrøbelig
Fire begreber, som har fanget min interesse under Corona-krisen er: Skrøbelig, robust, resilient og antiskrøbelig. Antiskrøbelig kan du i øvrigt læse mere om i bogen Antifragile af Nassim Nicholas Talebs.
- Skrøbelig betyder at noget går i stykker når det møder modgang, som skærmen på din nye mobil, når din søn taber den på gulvet (personlig erfaring kan forekomme).
- Robust betyder at noget kan håndtere en stor mængde modstand, men ikke alt.
- Resilient betyder at noget er fleksibelt og derved undgår at går i stykker, men rejser sig når modstanden forsvinder.
- Anti-skrøbelig betyder at noget bliver stærkere af modstand og svagere, hvis det ikke bliver udfordret.
Det er selvfølgelig afgørende for virksomheder, ikke at tilhøre den skrøbelige kategori når der opstår kriser. De virksomheder, der allerede var presset før Corona-lockdownen, har det svært, såfremt de kommer helskindet gennem krisen. Der findes heldigvis også virksomheder, der formår at handle under de nye vilkår og måske endda kommer styrket gennem krisen.
Medarbejdernes evne og villighed til at handle er afgørende
Virksomheden kan ikke handle på en udfordring, hvis medarbejderne ikke kan eller vil handle. Virksomheden forbereder sig til modgang, ved at skabe medarbejdere, der ikke går i panik, men forstår at handle i situationer med høj usikkerhed og risiko.
Og så er vi tilbage til det med fiberskaden, for den slags medarbejdere skaber virksomheden ikke det øjeblik der opstår en krise. Den slags medarbejdere kræver den rette kultur, de rette forudsætninger og den rigtige træning.
Hvis det er noget alle virksomheder kan lære af corona-krisen, så er det hvor gode de er til at håndtere modgang. Den slags modgang som kommer ud af det blå og som ikke kan planlægges. Forudsætningen for at eksistere i fremtiden som virksomhed, er at virksomheden er villig til at udfordre sig selv og tilpasse sig.
Det værste du kan gøre i en nødsituation er at gå i panik, både som person og som virksomhed. Det gælder både når kunderne ikke besøger din restaurant, når du er taget til fange af fjenden, eller bliver slæbt efter et fly i flere kilometers højde (de sidste to eksempler får du uddybet i episoden).
Tak fordi du læste med🙏
Brian