Temaer: #10budtilfremtidensvirksomheder

Det gode salgskoncept starter med formålet: At have en model for at skaffe de rette kunder til den rette pris. Udfordringen kommer så, når formålet skal udfoldes i netop jeres virksomhed. Hvor der vil være dele, som går igen på tværs af virksomheder, så vil der også være beslutninger og valg, der skal tilpasse den enkelte virksomhed. I selskab med Casper Dreymann fra Focus Telemarketing og Thomas Hermand fra Marginal, får vi indblik i, hvordan Casper skabte et salgskoncept for Marginal:

Det handler ikke bare om at skabe et salgskoncept, men derimod at skabe en bedre forståelse for salg generelt.

  1. Co-founders: Antallet og sammensætning (har de erhvervserfaring)
  2. Ejerskabfordeling og warrant pulje (bestyrelses og de første medarbejderer).
  3. Få den rigtige investor **Når du funder så er det ikke længere din virksomhed – der er ikke særlig meget frihed. **Timing af din funding
  4. Tænk på at bygge team og kultur meget tidligt. Hvilke overvejelser skal der være i forhold til team sammensætning (produkt led, eller sales led)
  5. Som founder skal du være en del af salget (founder-led sales). Skalerer salget for tidligt. CEO skal altid snakke med kunder.
  6. Customer succes lever i hele virksomheden. Alle i virksomheden har ansvaret for customer succes. Objective og key-results. Især for abonnementsforretninger.
  7. Vision, mission og strategi (hvilke tre ting er det, der gør, at vi vinder). Bryde strategien ned i årlige og kvartalsmæssige mål Objective Key Results.
  8. Når virksomheden skal skaleres er ledelse afgørende. Det er vigtigt at kunne ansætte dygtige lederer. Du skal være en god leder.
  9. Ego er den største fjende for alle virksomheder.
  10. Produkt market fit skal findes på hvert nyt marked du går ind i. ICP

Kom med bagom episoden:

Med tre episoder i kassen omkring salgskonceptet, så ville det være oplagt at slutte serien, men jeg ville gerne have mindst en episode med en case. Det viste sig at være en god idé, da vi i løbet af episoden fik nogle pointer på bordet, som vi ikke var kommet omkring. Nogle af de afledte effekter, som Casper ikke selv lægger mærke til fordi det bare falder ham naturligt. Det blev også en påmindelse om at planer, strategier og koncepter SKAL sættes i kontekst. Succes kan ikke kopieres og virksomheder skal finde deres egne veje.

Tak fordi du læste med🙏
/Brian


Interesseret i at dykke ned i 10 bud fra andre ledere/iværksættere? 🤓

10 bud til fremtidens virksomheder. Med Kristian Larsen og Mads Paaskesen

PL og Partners er en succesfuld virksomhed, men det er ikke destinationen som Kristian og Mads fokuserer på, det er rejsen derhen.

10 bud til fremtidens virksomheder. Med Lars Hedal

Fremtidens virksomheder er i konstant udvikling og bygges på moonshots, ambitioner og ydmyghed. Få 20+ års erfaringer kogt ned til 1,5 time.

10 bud til fremtidens virksomheder. Med Casper Dreymann

Medarbejderne, ledelsen og founderne er det fundament som fremtidens virksomheder bygges på. Det vigtigste er at skabe rammerne for succes.