Succes handler om at bryde branchens reglerne

Det at starte sin egen virksomhed handler ikke bare om at skabe et produkt og så er man kørende. Der er lang vej fra godt produkt og til en sund virksomhed. Produktet er kunne en lille del af ‘formlen for succes’.

Tøjbranchen er måske det bedste bevis på, at det ikke bare gælder om at have en hvid t-shirt med et fedt print. I dette afsnit af Jagten på Succes deler Andreas ud af hans erfaring, overvejelser og beslutninger, der har været en del af hans foreløbige rejse med tøjmærket Les Deux. En rejse der i høj grad har været præget af et højt ambitionsniveau og lysten til at gøre tingene på en anden måde.

Indse det, din fornemste opgave som iværksætter er, at du skal skabe et behov. Et behov for netop din virksomhed

De menneskelige behov forholdsvis enkelte, når man koger dem helt ned. Det bliver mere kompliceret, når det handler om at dække behovene. Behov er ikke direkte noget du kan skabe, men du kan tydliggøre dem. Du kan sikre at behovet bliver rettet mod netop dit produkt. Det er derfor meget vigtigt at forstå, hvilke behov kunden har og så rette din service, eller dit produkt, direkte mod det behov.

Den vigtigste opgave i opstarten af Les Deux, var at skabe behovet for netop det tøj Andreas havde lavet. Det er også tydeligt at behovsskabelsen stadig spiller en stor rolle, når der skal træffes beslutninger i Les Deux, eksempelvis i forhold til hvor mange butikker, de skal ud i (se lidt længere nede i artiklen).

Du skal finde ud af, hvilke (uskrevne) regler, der gælder i branchen… Og så skal du bryde dem

Du kan ikke vinde over Goliath, hvis det gælder om at være størst og stærkest. Heldigvis er der mange andre måder at gå til markedet på, end den måde alle andre gør det. Andreas understreger vigtigheden af at angribe markedet på en ny måde.

Iværksætteri kommer hurtigt til at handle om dit produkt eller service. Hvis du har lyttet lidt efter, så kommer det også til at handle om din forretningsmodel, eller endda kunden og dennes problem. Andreas tilføjer en ekstra dimension, nemlig markedets regler.

Innovation handler ikke kun om at præsentere noget nyt, men også at præsentere det på en ny måde. I tilfælde som Uber, Airbnb og Netflix er der ikke tale om nye services, eller for den sags skyld bedre services. De tre nævnte virksomheder bryder derimod med reglerne i brancher, der ellers har været fastlåste.

Det kan give dig som lille iværksætter et vigtigt våben i kampen mod de ettablerede spillere, ved at ændre spillereglerne i markedet til din fordel.

Træf dine beslutninger som om din virksomhed stadig skal eksistere om 10 år

Det er et klassisk råd, at du ikke skal konkurrere på prisen, fordi hvad gør du så, næste gang konkurrenterne sætter prisen ned? Hvad med næste gang igen?

Designbranchen handler mere om hype, end de fleste brancher. Derfor giver det rigtig god mening, ikke at fylde markedet op, med ens produkter. Øg eksklusiviteten, ved at gøre tøjet tilgængeligt i mindre mængder.

 Andreas kommer ind på at en større profit nu sagtens kan skadeLes Deux brand, fordi det bliver for tilgængeligt. Det er et tips du helt sikkert også kan gøre brug af i din forretning.

Hype er en undervurderet taktik, der kan bruges til at øge den værdi kundernenføler de får, når de lægger deres penge i netop din butik.

Vi er ikke alle ens og det er okay

Den vigtigste overvejelse, du kan, og bør, gøre dig som iværksætter er: Hvordan sikre jeg mig den bedste livskvalitet. Et andet relevant spørgsmål er nok også hvad livskvalitet er for dig.

Iværksættere bliver ofte iværksættere af alle andre grunde, end de økonomiske. Økonomien er selvfølgelig alt afgørende for, at virksomheden stadig eksistere i fremtiden, men det er ikke drivkraften.

Andreas nævner selv et højt ambitionsniveau, som en af de afgørende faktorer for, at valgte blev iværksætter fremfor jurist.

Jeg ser desværre også bagsiden af iværksætteriet, når iværksættere går ned. Både økonomisk og personligt. En fællesnævner er, at de er endt et sted, hvor de ikke længere arbejder ud fra det, der motiverede dem til at begynde med.

Den bedste øvelse, du som iværksætter, kan lave, er at gå en lang tur og svare på: Hvorfor det er iværksættervejen du vælger? Er svaret succes i form af berømmelse eller en stor løncheck, så vil jeg anbefale dig, at tage nogle gode snakke med de, der allerede er iværksættere, for at finde ud af om det er genvejen.

Det er helt okay ikke at vinde en Gazelle hvert år. Det er helt okay, hvis du ikke har de vilde vækst ambitioner.

To gode råd Andreas vil give til sig selv

Slutteligt kom Andreas også med to anbefalinger til sig selv, da han startede ud med Les Deux. To råd han ville ønske, at han havde lytte (mere) til da han gik igang:

  1. Hold fokus: Selvom vi ikke nåede at komme ind på det i podcasten, så er det aldrig, som i ALDRIG, en god idé at sprede dit fokus ud over for meget. Et af de rigtig gode argumenter er, at du træffer dårligere beslutninger, des flere du skal træffe, men der er mange andre årsager (det hedder iøvrigt decision fatigue) . Find et projekt, der betyder noget for dig og hold dig til det.
  2. Det skal nok gå, hvis du er ambitiøs nok: Andreas valgte at bruge ordet ambitiøs, men det kan meget vel erstattes med målrettet/pligtopfylden. Pointen er, at du når i mål, hvis du bliver ved indtil du når i mål. Det handler selvfølgelig også om at sætte realistiske mål. Men langt det meste kan lade sig gøre, hvis du bliver ved.

Tak fordi du læste med🙏
Brian