Instagram er et godt match med iværksætters passion og personlige historie

Du spørger måske dig selv om Instagram overhovedet er noget for dig. 1,7 millioner danskere er på Instagram, så der er gode chancer for, at du også kan finde og connecte med dine kunder på platformen. I dette afsnit af IværksætterAkademiet får vi adgang til Rolf fra EmojiMarketings erfaringer og viden omkring Instagram. Vi kommer omkring hvorfor det kan være en god idé og hvordan du kommer igang. Alt sammen for, at du kan finde ud af, om Instagram er noget for dig og din virksomhed.

Hvad er Instagram?

Du hører sikkert til en af de 1,7 millioner dansker, der allerede kender platformen. Er det ikke tilfældet så er Instagram et socialt medie med udgangspunkt i at dele billeder og videoer med følgerne af din profil. Rent teknsik er der sket en del siden Instagram blev lanceret tilbage i 2010. I skrivende stund (oktober 2018) består Instagram af følgende features:

  • Billeder og video som du kan upload til dit feed og som deles med dine følgere.
  • Dit feed, der er billederne på din profil. Ud over at uploade flotte og indbydende billeder, skal du også have et indbydende feed. Læs mere om feedet og forskellige design muligheder her.
  • Instagram Live hvor du kan sende live til dine følgere.
  • Instagram Stories, der består af billeder og videoer, som slettes automatisk efter 24 timer.
  • Instagram TV (IGTV), der giver muligehed for at uploade længerevarende videoklip, som en tvkanal.

Nu tænker du måske: Hvor adskiller Instagram sig fra andre sociale medier? Der findes efterhånden en del forskellige sociale medier, der har overlap af funktioner:

  • På Instagram kan du dele billeder, det kan du også på LinkedIn, Twitter og Facebook.
  • På Snapchat kan du lave en daglig story, det kan du også på Instagram.
  • På Facebook kan du sende live, det kan du også på Youtube, Twitter og Instagram.
  • På Twitter kan du dele updates, det kan du også på LinkedIn og Facebook.

Instagram adskiller sig fra andre sociale medier, ved et større fokus på storytelling. Formålet med at være på Instagram, som virksomhed, er at skabe et community. For at skabe et community gælder det om at skabe, og dele, værdiskabende indhold. Efter at du har skabt et community, kan du fra tid til anden forsøge at sælge til dine følgere. Du skal kunne veksle imellem tjene penge og skabe værdi for dine følgere.

Den største forskel på de social medie er den måde som brugerne anveder medierne på. Det kunne tænkes, at du benytter et af de nævnte sociale medie på følgende måde:

  • Facebook: Når du logger på, forventer du at blive opdateret omkring dine venners privatliv, og se sjove kattevideoer:)
  • Twitter: Du tjekker Twitter for at få nyheder fra personer du følger og om emner, der interesserer dig.
  • LinkedIn: Du logger på for at blive opdateret omkring dit professionelle netværk og for at dele, eller konsumere, værdiskabende indhold.
  • Youtube: Du forventer at blive underholdt.

Skal vi holde os til Instagram mere specifikt, så er der tre grunde til at brugerne logger ind på platformen:

  1. Connecte med personer, eller brand, de i forvejen har en relation til, med henblik på at følge dem.
  2. Have det sjovt, ved at finde underholdende indhold.
  3. Blive inspireret gennem positivt, lækkert og værdiskabende indhold.

Hvis du er nystartet iværksætter og ønsker kontakt til ny pontentielle kunder, gælder det om at lave indhold, der enten inspirere eller er humoristiske.

Der er også en sidste overvejelse i forhold til din brug af Instagram og der er hvilken type profil, du ønsker. Det er ikke tale om tekniske valg som Instagram tvinger dig til at tage, men der imod et strategiske valg. Du kan enten oprette en profil der er

  1. En profesionelle virksomhedsprofil: Her handler det om din virksomhed og dennes brand.
  2. En personlige virksomhedsprofil: Her handler det mere om dig og din personlige historie. 
  3. En nicheprofilen eller temaprofilen: Her har du fokus på et bestemt tema, eller et bestemt problem.

Hvorfor skal du som iværksætter benytte Instagram?

Ettablerede virksomheder har et brand, i sær de store af slagsen. Et brand er det kompromis, som virksomheder går på, fordi de bliver for stor til at være personlige. Som iværksætter er du din virksomhed, du kan altså være mere personlig i din kommunikation.

Et godt eksempel på en personlig brandet virksomhed er Bigum&Co. Selvom Bigum&Co ikke længere er en startup, så formår Thomas Bigum stadig at brande virksomheden personligt. Mange personificere også Facebook med Mark Zuckerberg, eller Tesla og SpaceX med Elon Musk.

Et andet argument er at algoritmen på Instagram stadig giver plads til det organiske indhold, hvor det på Facebook er mere svært at klare sig uden at betale for promovering. Dette skyldes primært mængden af opslag, så det må næsten forventes at fremtiden på Instagram følger trenden fra Facebook. Er du interesseret i at læse mere om Instagrams algoritme, anno 2018, så har Hootsuite skrevet om den her.

Bonus taktik fra Gary Vaynerchuk

En af de store fordele ved Instagram kontra en Facebookside, er at du i højere grad aktivt kan brande din profil. Måden det foregår på, er ved at kommenterer og like andres billeder, eller følge andre profiler. Bidrager du positivt på andres opslag, er der chancer for at de tjekker din profil ud. Gary Vaynerchuk forklarer, hvordan du kan sætte den process i system og kalder den $1.80:

Du behøver ikke sidde og vente på, at dine følgere finder dig. Du kan aktivt gøre en indsats for at blive fundet. På det punkt minder Instagram om LinkedIn, hvor du også kan arbejde mere opsøgende, end afventende.

Hvilken indflydelse har brugen af Instagram på din virksomheds forretningsmodel?

Formålet med Instagram er at komme i kontakt med din målgruppe, interagere med din målgurppe og bygge et community op omkring dig, din virksomhed eller din passion.

Channel: Instagram som platform er først og fremmest en af de kanaler du kan ramme din målgruppe gennem. Ved at benytte sig af Instagram tilføjer du en pontentiel ny måde at ramme og skabe en relation til din målgruppe. Tildels drives din målgruppe af forskellige incitamenter, alt efter, hvor du rammer dem. På Instagram er det storytelling, det visuelle, inspiration og positivitet, der driver engagement.

Customer Relation: Når du inspirere på Instagram, eller andre steder, kan du ikke undgå at efterlade et positivt indtryk hos modtageren. Det er afgørende for at andre følger dig, at du bidrage med værdi inden for rammerne af Instagram (Læs: Connecte med venner, humor og inspiration). Instagram giver en mulighed for at skabe en tættere relation med potentielle kunder.

Key Resources: At benytte Instagram stiller også krav til dig, din virksomhed og dit produkt. Vigtigst af alt skal du have lyst til at dele content på platformen, samt have de tekniske færdigheder til at producere billede og video der fænger. I den forbindelse kan personligheden være en afgørende resurse. Det community du skaber på Instagram vil også være et aktiv for din virksomhed. Sagt med andre ord kan det være en resurse som du kan anvende i den videre udvikling af din idé, eller virksomhed.

Value proposition: Du kan også benytte Instagram til at teste hvor engagerede din målgruppe er, når det kommer til et bestemt tema, eller en bestemt udfordring. På den måde kan du belyse din value proposition fra forskellige vinkler ved at lytte til feedback fra dine følgere.

Customer Segment: Det betyder også at du kan få en bedre idé om din persona og i sidste ende dit kunde segment.

Der er selvfølgelig også mulighed for at anvende din Instagramprofil til at engagere potentielle samarbejdspartnere (key partners), eller til at sælge gennem (revenue). Rolf nævner Nice Hair som en af de profiler, der bl.a. bruger live auktioner til at sælge produkter. Instagram kan altså blive en essentiel del af din virksomhed, i stedet for kun at se den som en marketing kanal.

Hvad skal du have styr på inden du går i gang?

Som iværksætter er din tid (meget) begrænset. Du oplever sikkert, at du har (for) meget du skal nå. Rolf nævner i afsnittet, at en god tommelfinger regel er at fokusere på fem kanaler, hvilker bl.a. inkludere: Din hjemmeside, en evt. blog, et nyhedsbrev, annoncering. Det betyder, at du ikke også kan være (aktivt) tilstede på både facebook, linkedin, instagram, snapchat, youtube og have en podcast.

Inden du går igang med Instagram, skal du have en klar idé om, at Instagram er en af de fem bedste kanaler for dig, din virksomhed, dit produkt og dine kunder. Det er ikke sikkert at Instagram er der, hvor dine kunder befinder sig (mest) online. I et tidligere afsnit af IværksætterAkademiet forklarer Thomas Bigum om content generelt.

I forlængelse af ovenstående, så skal du have styr på, hvad dine kunder gerne vil have.

Det er også vigtigt at du har det godt med at bruge mediet. Selvom de fleste skal vænne sig til, at sidde foran et kamera, så vil det være mere naturligt for nogle end andre. Thomas Bigum nævner i afsnittet om hans iværksætterrejse, at han har en naturlig lyst til at være på. Der findes også de typer, som ikke har samme behov, eller decideret stresses af at skulle være på.

Hvordan kommer du igang med Instagram

Når det handler om at anvende Instagram til at nå i mål med din idé, er der en del overlap med den generelle strategi for content. Rolf giver herunder sit bud på hvilke skridt du skal gennem, for at gøre det rigtigt første gang:

  1. Find ud af hvem din kunde er og få lavet en persona om kunden.
  2. Næste skridt er at finde ud af, hvad dine kunder interesseret i: Hvilke spørgsmål har de, hvilke udfordringer har de, hvilken type billeder synes de om?
  3. Med ovenstående viden skal du nu planlægge det det content du skal have lavet. Der er tre typer af billeder du skal have produceret:
    1. Personlige billederBranding billederBilleder af dit produkt ‘in action’
  4. Så skal du igang med at producere content. Rolf anbefaler her at producere en del content samtidig, få gerne taget billeder til de næste 14 dage – 1 måned. Du sparer både tid ved at samle produktionen af billederne og så sikrer du dig, at du får det gjort. I afsnittet om ‘Getting Things Done’ for du indsigt i, hvorfor det er smart at samle opgaver, der minder om hinanden.
  5. Når billederne er tage og redigeret, skal du planlægge hvornår hvilke billeder skal udgives. Det handler om at få et feed, der ser lækkert ud (find inspiration her). Planoly er en betalt løsning, der kan hjælpe dig med at style dit feed og sætte dine billeder til at blive postet. Rolf anbefaler ligeledes at du maks deler et billede om dagen.
  6. En naturlig del af at poste indhold på Instagram er profil teksten. Hvor billedet eller videoen fanger opmærksomheden, så er det din profiltekst, der skaber værdien. Ud over at dele værdiskabende indhold, så skal du huske en call to actionen i teksten. Da Instagram ikke gør det muligt med links i opslag, så vil dit call to action altid være et link i biografien på din profil.
  7. En anden vigtig del af teksten til dine opslag er hashtags. Hashtags er andre bruges mulighed for finde dit indhold. Rolf siger at det er okay at vælge op til 30 hashtags, men 5-6 er okay, hvis du ikke er sikker på hvad dine kunder leder efter. Ved færre hashtags kan du teste hvilke hashtags dine kunder finder dig på.
  8. I tråd med -jab, jab, jab – right hook’ så brug dit feed til at skabe værdi for nuværende og kommende følgere (Læs: Jabbe) og brug din story til at sælge til dine kunder.
  9. Du har også mulighed for at sende live gennem Instagram live, hvilke kan give dig gode muligheder for at connecte med din følgere og endda sælge til dem. Nice Hair anvender bl.a. auktioner på deres Instagramprofil til at genere salg gennem Instagram live.
  10. Det sidste og vigtigste punkt er løbende at refelkterer over din kundepersona, det content du skaber til dine følgere, de hashtags du bruger og hele måde du anvender Instagram på. Du gør det næppe perfekt til at starte med.

De ovenstående ti punkter giver dig en rigtig god køreplan for at komme igang med Instagram, men viser også hvorfor, det er tidskrævende at gøre det ordenligt.

Hvad er de største fejl iværksættere kan begå i forbindelse med Instagram

Der er fire store fejl du kan begå, når du går igang med Instagram, hvilket allerede er nævnt. For god ordens skyld får du dem lige ridset op, så du er sikker på, ikke at begå dem. Det er iøvrigt klassiske fejl med alle former for content:

  1. Du skaber ikke værdi, men forsøger kun at sælge på platformen. Værdiskabende indhold er kernen af contentmarketing og har du for travlt med at sælge gennem eksempelvis Instagram, vil du få svært ved at få flere følgere. Du vil også opleve at dine opslag ikke skaber engagement hos dine nuværende følgere. Manglende engagement vil gøre at dit indhold bliver nedprioriteret af Instagrams algoritme.
  2. Du laver det forkerte indhold, fordi du ikke kender din målgruppe, hvad de er interesseret i på Instagram. Det handler om at der er fejl i din persona, eller du ikke formår at matche personaen med din virksomhed.
  3.  Du glemmer ‘call to action’ og din tid og energi bliver ikke omsat til værdi for din virksomhed. Din tilstedeværelse på Instagram skal give mening for din virksomhed, alternativt kunne du bruge din tid bedre andre steder. Hvad er formålet med, at få kundernes opmærksomhed rette mod din virksomhed?
  4. Du får det ikke gjort. Instagram er tidskrævende og i en hektisk hverdag som iværksætter er der meget at holde styr på. Få arbejdet med processerne omkring at producere og dele billeder på Instagram, så du får det gjort.

En bonus fejl herfra er, at du giver for hurtigt op. Resultaterne vil for langt de fleste kommer over tid og måske ikke inden for de første 6 – 12 måneder. Huske hele tiden at reflektere over det du gør og ret til.

Instagram på fire timer

Har du fire timer en eftermiddag, hvor du gerne vil teste om Instagram er noget for din virksomhed, så kan du passende bruge dem på:

  1. Finde ud af om dine kunder overhovedet er på Instagram (1 time): Det forudsætter selvfølgelig at du ved hvem dine kunder er, altså at du har en god idé om deres persona.
  2. Find andre, der har gjort det, du gerne vil gøre (1 time): Findes der andre Instagramprofiler som har samme målgruppe som du har? Her er det en god idé især at søge inspiration fra markeder, hvor din virksomhed ikke befinder sig (Læs: udlandet).
  3. Hvad skal der så være på billederne (2 timer)? Prøv at planlæg hvad der så skal være på de billeder du skulle tage. Start evt. med billeder til de næste 14 dage. Husk de tre forskellige typer billeder.

Med ovenstående overstået, så kan du passende mærke efter om du nu har lyst til at gå ud få billederne taget. Det er ikke alle mennesker, der er vilde med at dele billeder o.l. på de sociale medier, så lysten skal også være til stede.

Tak fordi du læste med🙏
Brian