Les Deux tager ansvar for samarbejdspartnerne under Lockdownen ūüéß

Enhver udfordring giver ogs√• en r√¶kke muligeheder for de virksomheder, der form√•r at handle p√• situationen. COVID19 rammer Les Deux √łkonomisk, men situationen har ogs√• givet mulighed for, at skabe endnu t√¶ttere samarbejder med b√•de leverand√łrer og kunder. Situationen har givet Andreas og Les Deux mulighed for at vise lederskab.

Det er ikke kun din virksomhed der er presset under Corona lockdownen, det er hele din branchen. Alts√• medmindre du tilh√łrer en af de brancher, der nyder godt af den nuv√¶rende situation. Da regeringen lukkede Danmark ned d. 13 marts, √¶ndrede det √łjeblikkeligt situationen for alle danske virksomheder.

Alle planer, strategier og budgetter blev fra den ene dag til den anden sat ud af spil og virksomheders evne til at omstille sig er vigtigere end nogensinde f√łr.

Andreas fort√¶ller, hvordan at de barske realitet og situations alvor gik op for ham omkring d. 16 marts og resulterede i 48 timers strategiarbejde og planl√¶gning. COVID19 ramte b√•de Les Deux, t√łjbranchen og butikkerne h√•rdt.

Les Deux skal sikrer at kunderne (butikkerne) overlever

“Det er som at tisse i bukserne” – er en talem√•de, n√•r noget l√łser et problem kortvarigt, for blot at g√łre situationen meget v√¶rre p√• den lange bane. Det er ogs√• en p√•mindelse om, at kortsigtede beslutninger ofte skaber kortsigtede resultater p√• bekostning af de langsigtede.

Andreas er heller ikke i tvivl om at vejen ud af krisen handler om samarbejde og partnerskaber. Hvis Les Deux også skal kunne afsætte deres produkter om et år, så kræver det, at der er butikker (kunder), der kan hjælpe dem. COVID19 handler ikke om at virksomheder skal kæmpe hver for sig, men derimod at virksomheder arbejde samme på tværs af hele supply chainen.

ūüĎ®‚ÄćūüŹę Hvad er en supply chain?
Supply chainen (p√• dansk distributionsk√¶den) er den r√¶kke af virksomheder, som bidrager til at r√•varer bliver til produkter, som i sidste ende k√łbes af slutkunden. Det er de leverand√łrer eller mellemhandlere, som er med til at sikrer, at det er muligt for virksomheden at fremstille et produkt og f√• det leveret til kunden.

Hvis Les Deux skal stå stærkest på den anden side af COVID19, så handler det ikke kun om virksomhedens egen overlevelse, men overlevelsen af samarbejdspartnerne. Eller som Andreas ser det:

Les Deux skal i den kommende periode agere bank for butikkerne for at sikre, at flest mulige kommer gennem krisen.

Strategien for Les Deux er ret tydelig, det handler om den langsigtede strategi for, hvordan virksomheden st√•r st√¶rkest. I en tid, hvor mange virksomheder, Les Deux inklusiv, er presset p√• √łkonomien, vil det v√¶re oplagt kun at fokusere p√• sig selv. Men p√• sigt er den rigtige l√łsning at styrke virksomhedens markedsposition n√•r brancen vender ’tilbage’ til det nye normale.

Ved at g√• forrest, viser Andreas og Les Deux lederskab overfor leverand√łrerne, kunderne og branchen generel.

COVID19 giver Les Deux mulighed for at vise lederskab overfor kunder og leverand√łrer

Netop lederskabet vil jeg fremhæve som en af de helt store muligheder, som Les Deux har formået at gribe, i en ellers presset tid.

Relationerne har altid v√¶ret vigtige for Les Deux, s√• det at kunne g√• forrest i en presset situation bygger videre p√• virksomhedens v√¶rdier. Helt afg√łrende har det dog v√¶ret, at Les Deux ogs√• har kunnet handle. Det v√¶rste ved COVID19 er ikke, at vores hverdag med et er √¶ndret, men derimod at nogle virksomheder er s√• presset, eller vi selv er s√• stresset, at vi ikke kan handle.

Det kr√¶ver b√•de en √łkonomisk sund forretning og en agile organisation bag, for at kunne omstille sig til de nye vilk√•r. En ting er at komme op med en ny strategi p√• 48 timer, en anden er at have overskuddet til at eksekvere den.

Ved at g√• forreste, byde op til dialog og samarbejde med leverand√łrne og kunderne, s√• tror jeg, at Les Deux skaber uvurderlige realtioner og goodwill hos deres samarbejdspartnere. Andreas fort√¶ller ogs√•, at denne positionering af Les Deux er et bevidst valg under COVID19. Mit g√¶t er, at Les Deux vil st√• st√¶rkere end flere af deres konkurrenter p√• den anden side af COVID19, fordi de gik forreste, viste lederskab og tog ansvar – ikke bare for dem selv, men over for kunderne, leverand√łrerne og samfundet.

Lederskabet er m√•ske i denne omgang motiveret af den nuv√¶rende situation, men der er absolut intet til hindring for at din virksomhed ikke g√•r forrest og tager medansvar for kunderne, leverand√łrerne og branchen. Jeg tror p√• at fremtidens virksomheder t√łr g√• forrest og tage (med)ansvar. Jeg tror det betaler sig p√• den lange bane og at de st√¶rke realtioner giver (√łkonomisk) mening p√• den lange bane.

Nogle gange kr√¶ver det en n√łdsituation, for at du kan vise, at der gemmer sig en superhelt i os alle sammenūüėé


Kan du lide indholdet s√• kan du g√łre mig en tjeneste ūüôĆ

Jeg l√¶gger en stor indsats i at producere relevant og v√¶rdfuldt indhold til dig. Fik du noget ud af artiklen og podcasten kan du st√łtte mit arbejde p√• fem forskellige m√•der:

  1. Skrive dig op til at modtage ugentligt tips til at lære din forretning bedre at kende
  2. Abonnere på podcastkanalen At Turde FM
  3. Skrive en anmeldelse af podcasten i iTunes
  4. Connecte med mig på LinkedIn
  5. Dele denne artikel med en eller flere i dit netværk

Tak for din hj√¶lpūüôŹ