Les Deux tager ansvar for samarbejdspartnerne under Lockdownen 🎧

Enhver udfordring giver ogsÄ en rÊkke muligeheder for de virksomheder, der formÄr at handle pÄ situationen. COVID19 rammer Les Deux Þkonomisk, men situationen har ogsÄ givet mulighed for, at skabe endnu tÊttere samarbejder med bÄde leverandÞrer og kunder. Situationen har givet Andreas og Les Deux mulighed for at vise lederskab.

Det er ikke kun din virksomhed der er presset under Corona lockdownen, det er hele din branchen. AltsÄ medmindre du tilhÞrer en af de brancher, der nyder godt af den nuvÊrende situation. Da regeringen lukkede Danmark ned d. 13 marts, Êndrede det Þjeblikkeligt situationen for alle danske virksomheder.

Alle planer, strategier og budgetter blev fra den ene dag til den anden sat ud af spil og virksomheders evne til at omstille sig er vigtigere end nogensinde fĂžr.

Andreas fortÊller, hvordan at de barske realitet og situations alvor gik op for ham omkring d. 16 marts og resulterede i 48 timers strategiarbejde og planlÊgning. COVID19 ramte bÄde Les Deux, tÞjbranchen og butikkerne hÄrdt.

Les Deux skal sikrer at kunderne (butikkerne) overlever

“Det er som at tisse i bukserne” – er en talemĂ„de, nĂ„r noget lĂžser et problem kortvarigt, for blot at gĂžre situationen meget vĂŠrre pĂ„ den lange bane. Det er ogsĂ„ en pĂ„mindelse om, at kortsigtede beslutninger ofte skaber kortsigtede resultater pĂ„ bekostning af de langsigtede.

Andreas er heller ikke i tvivl om at vejen ud af krisen handler om samarbejde og partnerskaber. Hvis Les Deux ogsÄ skal kunne afsÊtte deres produkter om et Är, sÄ krÊver det, at der er butikker (kunder), der kan hjÊlpe dem. COVID19 handler ikke om at virksomheder skal kÊmpe hver for sig, men derimod at virksomheder arbejde samme pÄ tvÊrs af hele supply chainen.

đŸ‘šâ€đŸ« Hvad er en supply chain?
Supply chainen (pÄ dansk distributionskÊden) er den rÊkke af virksomheder, som bidrager til at rÄvarer bliver til produkter, som i sidste ende kÞbes af slutkunden. Det er de leverandÞrer eller mellemhandlere, som er med til at sikrer, at det er muligt for virksomheden at fremstille et produkt og fÄ det leveret til kunden.

Hvis Les Deux skal stÄ stÊrkest pÄ den anden side af COVID19, sÄ handler det ikke kun om virksomhedens egen overlevelse, men overlevelsen af samarbejdspartnerne. Eller som Andreas ser det:

Les Deux skal i den kommende periode agere bank for butikkerne for at sikre, at flest mulige kommer gennem krisen.

Strategien for Les Deux er ret tydelig, det handler om den langsigtede strategi for, hvordan virksomheden stĂ„r stĂŠrkest. I en tid, hvor mange virksomheder, Les Deux inklusiv, er presset pĂ„ Ăžkonomien, vil det vĂŠre oplagt kun at fokusere pĂ„ sig selv. Men pĂ„ sigt er den rigtige lĂžsning at styrke virksomhedens markedsposition nĂ„r brancen vender ’tilbage’ til det nye normale.

Ved at gÄ forrest, viser Andreas og Les Deux lederskab overfor leverandÞrerne, kunderne og branchen generel.

COVID19 giver Les Deux mulighed for at vise lederskab overfor kunder og leverandĂžrer

Netop lederskabet vil jeg fremhÊve som en af de helt store muligheder, som Les Deux har formÄet at gribe, i en ellers presset tid.

Relationerne har altid vÊret vigtige for Les Deux, sÄ det at kunne gÄ forrest i en presset situation bygger videre pÄ virksomhedens vÊrdier. Helt afgÞrende har det dog vÊret, at Les Deux ogsÄ har kunnet handle. Det vÊrste ved COVID19 er ikke, at vores hverdag med et er Êndret, men derimod at nogle virksomheder er sÄ presset, eller vi selv er sÄ stresset, at vi ikke kan handle.

Det krÊver bÄde en Þkonomisk sund forretning og en agile organisation bag, for at kunne omstille sig til de nye vilkÄr. En ting er at komme op med en ny strategi pÄ 48 timer, en anden er at have overskuddet til at eksekvere den.

Ved at gĂ„ forreste, byde op til dialog og samarbejde med leverandĂžrne og kunderne, sĂ„ tror jeg, at Les Deux skaber uvurderlige realtioner og goodwill hos deres samarbejdspartnere. Andreas fortĂŠller ogsĂ„, at denne positionering af Les Deux er et bevidst valg under COVID19. Mit gĂŠt er, at Les Deux vil stĂ„ stĂŠrkere end flere af deres konkurrenter pĂ„ den anden side af COVID19, fordi de gik forreste, viste lederskab og tog ansvar – ikke bare for dem selv, men over for kunderne, leverandĂžrerne og samfundet.

Lederskabet er mÄske i denne omgang motiveret af den nuvÊrende situation, men der er absolut intet til hindring for at din virksomhed ikke gÄr forrest og tager medansvar for kunderne, leverandÞrerne og branchen. Jeg tror pÄ at fremtidens virksomheder tÞr gÄ forrest og tage (med)ansvar. Jeg tror det betaler sig pÄ den lange bane og at de stÊrke realtioner giver (Þkonomisk) mening pÄ den lange bane.

Nogle gange kréver det en nþdsituation, for at du kan vise, at der gemmer sig en superhelt i os alle sammen😎


Kan du lide indholdet sĂ„ kan du gĂžre mig en tjeneste 🙌

Jeg lÊgger en stor indsats i at producere relevant og vÊrdfuldt indhold til dig. Fik du noget ud af artiklen og podcasten kan du stÞtte mit arbejde pÄ fem forskellige mÄder:

  1. Skrive dig op til at modtage ugentligt tips til at lĂŠre din forretning bedre at kende
  2. Abonnere pÄ podcastkanalen At Turde FM
  3. Skrive en anmeldelse af podcasten i iTunes
  4. Connecte med mig pÄ LinkedIn
  5. Dele denne artikel med en eller flere i dit netvĂŠrk

Tak for din hjélp🙏