Hvis du skal være helt ærlig, hvor innovativt synes du så det lyder, hvis jeg fortæller at Damir Stojkovic driver Central CarWash en virksomhed, der håndvasker og rengør biler for deres kunder?

Du vil nok sige det lyder u-innovativt.. Unnovativt (fik vi lige lavet et nyt ord der).

Det var i min første tanke og hvor tog jeg bare fejl. Heldigvis, for det betyder at der er en masse guldkorn gemt i episoden til dig.

Innovation handler ikke (kun) om, hvad I gør eller hvorfor i gør det. Det handler om HVORDAN!

Central CarWash ser ved først øjekast, ikke ud af det store, med garagen i Aalborg, med plads til to biler, der kan vaskes og rengøres på samme tid.

Visionen er ikke at redde verden, men i stedet at sikre kunderne en følelsen af ren bil, så ofte som muligt. Selve vasken bliver ikke udført af automatiske robotter, eller med fremtidsagtigt vaskeudstyr. Det handler altså ikke om, hvad Central CarWash gør, eller hvorfor de gør det. Det handler om hvordan.

Og nu skal du virkelig lytte efter, for jeg mener at Damir er beviset på, at alle brancher kan og bør nytænkes. Det handler om forretningsmodellen bag.

Et kig ned under motorhjelmen på Central CarWash overrasker dig nok en del

Damir ligger ud med at fortælle, at mening bag Central CarWash er at professionalisere en brancher med lav gennemskuelighed, hvor alle kan starte op og det er svært at nytænke produktet/servicen. En ren bil er nu en gang en ren bil.

Gennem de sidste par år, har Damir derfor udviklet på noget helt andet: Forretningsmodellen bag Central CarWash. Som med mange andre iværksættere, så har det ikke været en klar strategi fra start, men derimod behovet for at overleve, som har drevet innovationen. Lad os dykke ned i nogle af de interessante områder:

Value proposition

Ved at tage en ganske lavpraktisk service, har det været nemt at komme igang. Behovet for at kunderne ønsker at får vaske deres bil har været der hele tiden og værdien er selvfølgelig at de selv slipper. Det forholdsvis simple produkt har gjort det nemt at komme igang med de vigtige dele, nemlig at finde kunderne.

Første skridt imod en forretning, er trods alt at have noget at sælge. Komplicerede produkter/services med meget udvikling betyder også at kundens ærlig mening bliver udskudt: Vil kunden overhovedet købe mit produkt.

Salgstragten

Salg giver ikke selv. Det er mere kompliceret, end at stoppe tilfældige mennesker på gaden og spørge om deres bil trænger til at blive vasket. Damir forsøgte med flere forskellige metoder for at lokke de livsvigtige kunder forbi forretningen.

Hvor både dealsites og samarbejdspartere i form af bilcentre viste sig at være dårlige kanaler til kunderne, så havde de mere held med Facebookannoncering. Selvom det kan virker oplagt, så er det vigtigt at huske på, at det er svært at vide, hvad der virker. Den eneste måde, at finde de kanaler som virker, er trods alt ved at teste forskellige muligheder.

Tjek iøvrigt episoden med Steffen Hedebrandt, hvis du gerne vil dykker mere ned i markting.

Kundesegmentet

Det handler heller ikke kun om at få kunder, men at få de rette kunder. Det handler om at finde de kunder, som du kan give størst værdi og som sikrer at din forretningsmodel hænger sammen. Især deal kunderne viste sig, at være de ‘forkerte kunder’ for Central Carwash.

Endnu mere interessant bliver det, da Damir begynder at fokusere på Emotionelle Kundetyper efter et møde med Sanne Dollerup. Med en klar segmentering, kan al kommunikation, markedsføring og selve kundeoplevelsen målrettes det mest rentable segment for Central CarWash: Den blå kundetype (tjek denne artikel ud, for mere information om de Emotionelle Kundetyper)

Omsætningen

Med kunderne på plads, var næste skridt at sikre en indtjeningsmodel, der gav mening for virksomheden. Udfordringerne ved normal bilvask er, at det er sæsonbetonet og det kan være svært at planlægge. Damir indførte derfor et nyt produkt: Bilvask på abonnement.

Det har vist sig at være et ganske fornuftigt valg, især efter involveringen af Andreas Dirksen, der bl.a. anbefalede flere valgmuligheder af abonnement. Resultatet: Et år efter introduktionen af abonnementerne var omsætningen vokset med 100%.

Processerne

Et sted hvor Damir særligt har haft fokus, har været i forhold til processerne. Først og fremmest har de I Central CarWash lavet et dokument, der beskriver processerne i virksomheder: En ‘operational manual’. Virksomheden kan med andre ord fortsætte uden at Damir behøver være en del af den.

At have helt styr på processerne er især relevant, da Central CarWash er ved at ekspandere til andre byer. Før en sådan ekspansion er det vigtigt at have en gennemtestet og dokumenteret forretningsmodel. I den forbindelse er processerne ekstrem vigtige.

Men Central CarWash har også taget skridtet mod en techvirksomhed, mere end en håndværksvirksomhed. Ved at have strømlinet forretningsmodellen, er det også muligt at sætte strøm til processerne: Automatiser processerne. Central CarWash er nemlig igang med at investere i en digital platform der skal understøtte og udvikle hele forretningen.

Personligt har jeg den dybeste respekt for måden, Damir har valgt at udvikle forretningen omkring Central CarWash, ved ikke at forsøge at tage Startup-genvejen. Målet fra start har ikke været at skabe en techvirksomhed, men istedet at lære branchen at kende.

Selve rejsen minder næsten om Mogens Møllers iværksætterrejse, hvor Sleeknote blev skabt oven på et CRO-servicebureau.

Ressourcerne

Professionel er nok det ord jeg ville vælge, til at beskrive Damirs tilgang til Central CarWash. Derfor overrasker det måske heller ikke, at der allerede er skabt et oplærings forløb for nye medarbejdere, så kvaliteten sikres.

Moderne begreber som onboarding er altså allerede tænkt ind fra start, så virksomheden for det meste ud af deres kommende vigtigste ressourcer: Medarbejderne.

Fremtidens virksomhed tør være ambitiøse og professionelle. Fremtidens virksomhed tør at udfordre branchen

Da jeg satte mig ned med Damir, havde jeg ingen anelse om hans rejse og at Central CarWash ikke bare var endnu en ambitiøs iværksættervirksomhed. Jeg kan stadig huske, hvordan det undervejs i episoden gik op for mig, at det meget vel kunne være et eksempel på præcis, hvordan fremtidens virksomhed skabes: Ved at udfordre sig selv og branchen hver eneste dag.

Jeg er godt klar over at mindre kendte iværksættere og eksperter/specialister der ikke normalt befinder sig i rampelyset, ikke trækker mange nye lyttere til At Turde FM.

Men..

Det er præcis personer som Damir, som du som virksomhed bør kigge på og lære af. Det er præcis personer som Damir som skaber fremtidens virksomheder.


Husk!

Jeg lægger en stor indsats i at producere relevant og værdfuldt indhold til til dig. Fik du noget ud af artiklen og podcasten kan du støtte mit arbejde på seks forskellige måder, uden at det koster dig en krone:

  1. Dele denne artikel med en eller flere i dit netværk
  2. Connecte med mig på LinkedIn
  3. Abonnere på podcastkanalen At Turde FM
  4. Anbefale podcasten til en relevant person i dit netværk
  5. Skrive en anmeldelse af podcasten i Itunes
  6. Sende mig positiv eller konstruktiv feedback på [email protected]

Jeg vil ikke kunne fortsætte mit arbejde uden din støtte, så tak 🙏

Efterlad en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here