Temaer: #10bud
Det kræver tilpasning, for at skabe en virksomhed som også eksisterer i fremtiden. Fordi alt ændrer sig, kundernes behov ændrer sig; teknologien til at drive og udvikle virksomheden ændrer sig; forventetningerne fra samfundet ændrer sig; medarbejdernes behov ændrer sig. Med andre ord kræver fremtiden, at virksomheder formår at følge med og det er grundlaget for de 10 bud som Lars Hedal fra Hesehus deler med dig:
Hvis virksomheder ikke er i udvikling, så er de igang med at blive afvikle
Et sprøgsmål jeg har tænkt en del over er: Er det virkeligt nødvendigt for virksomheder at vækste hele tiden?
Noget kunne tyde på at svaret på det spørgsmål er: Ja!
Vækst er bare ikke så simpel en størrelse, at den kun findes i regnearket på top- og bundlinje i virksomhedens årsregnskab. Vækst kan være sortiment, branding, kultur, knowhow, goodwill.. og den liste er ikke engang fuldstændig. Vækst handler i sidste ende om udvikling. Og virksomheder skal udvikle sig for at forblive relevante for kunder, medarbejdere og samfundet.
Og skal jeg sætte en overskrift på de 10 bud som Lars deler med os i episoden , så ville det være: Fremtidens virksomheder skal skabe de optimale vilkår for hele tiden at udvikler sig. Hvordan skaber du så de bedste vilkår?
Du kan starte med at overveje følgende 10 spørgsmål:
1. Er virksomheden bygget på et værdiskabende strategisk fundament?
2. Husker ledelsen/ejerne at gå forrest og arbejde hård?
3. Bruger du data til at forudse fremtiden?
4. Husker du at fokusere på at vinde hver dag?
5. Investerer du i medarbejderne og udvikler dem til fremtiden?
6. Ledes virksomheden med ydmyghed (og ambition)?
7. Udnytter du ‘the network advantage’ ved at give tilbage til lokal miljøet?
8. Sikrer du, at der er et klart formål med det i går?
9. Har virksomheden digital forståelse?
10. Prioriterer du den interne kommunikation?
For at sikre, at virksomheden eksisterer i fremtiden, skal du hele tiden holde øje med fremtiden. Formålet med virksomheder er at eksistere så længe det giver mening: Så længe virksomheden er relevant. Og fremtidens kunder, markeder og medarbejdere er ligeglad med, hvor god virksomheden var sidst år. Du er aldrig bedre end din sidste kamp💪
Tak fordi du læste med🙏
/Brian