Derfor skal du huske at være uenig med kunden

Hvad er chancerne for at kunden ved, hvad den perfekte løsning er, eller at du kender kundens situation og rammer? Chancerne er næppe særligt store. Kunden har ikke din specialist viden og faglighed og du kender ikke kundens situation. Den forståelse kommer kun gennem dialog og den dialog kræver at I kan være uenige og finde en løsning.

Uenigheden er første skridt på vej til at både du og kunden bliver klogere

Det er ikke et styrke altid at være enig, tværtimod. Hvis målet er at skabe mest mulig værdi for kunden, så findes den bedste løsning et sted mellem din ekspertiser og faglighed og kundens forståelse for egen virksomhed, eller hverdag.

Ved at turde udfordre kunden og lade kunden udfordre dig, har I mulighed for at finde frem til en bedre løsning, end hvis I vil være enige i alt.

Med andre ord, så skal du ikke være bange for at være uenig med kunden – det kan måske endda være en god idé direkte at forsøge at være det.

Mest af alt handler det om at teste kunderelationen, ved at se hvordan I reagerer ved en konflikt. Kan både du og kunden være ærlig?

Ved salg af mere komplekse løsninger, kan det være en rigtig god idé at trykprøve relationen fra start, da der med al sandsynlighed vil opstå konflikter undervejs i samarbejdet grundet ændringer. Relationen til dine kunder er ikke anderledes end relationer til andre mennesker og det kræver at i kan nå til enighed om rammer og roller og retning, men at I også formår at justerer løbende. Der skal både være plads til koordinerings møde og møder, hvor målet er at forstå hinandens syn og finde den bedste løsning.

Ærlighed skaber altid de bedste resultater på den lange bane.

Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen


Episode: #194 – Hvordan skaber Morningtrain værdi for kunderne? med Thomas Østerkjerhuus
Gæst: Thomas Østerkjerhuus
Virksomhed: Morningtrain