Derfor er det vigtigere at skabe tillid end salg

Du køber af dem du stoler på, ja det er lidt en kliché at skrive – men det er også sandt. At skabe tillid er med andre ord en vigtig del af salgsprocessen og det kan også betyde, at du skal sige nej til at sælge, hvis du ved, at det skaber mere tillid på sigt.

Du kan først sælge når du har skabt tillid til kunden

Hvis du sælger et produkt eller en service til en kunde og det ikke skaber værdi for kunden, så er der gode chancer for at kunden ikke kommer tilbage en anden gang. Omvendt så kan du bruge den tillid, som du har skabt hos kunden, til at sælge den rigtige løsning ind til kunden også selvom den skulle koste mere.

På den korte bane varmer det selvfølgelig på toplinjen at sælge dit produkt eller din service til kunden. Men at skabe tillid hos kunden vil varme på bundlinjen, såfremt kunden kommer tilbage og køber igen.

Hvis du ender med at overtale kunden til at købe noget som han/hun ikke har behov, så kommer kunden ikke igen en anden gang, lige som kunden ikke anbefaler din virksomhed til andre. Det er med andre ord ikke tale om en kunde, der vækster din forretning fremadrettet. da det kan være dyrt at skaffe en ny kunde, kan det endda være, at virksomheden bruger flere penge, end den tjener, på kunden.

Med andre ord: Er du i tvivl om, hvorvidt kunden får nok værdi ud af det du sælger, så lad være med at sælge det, eller som minimum pointer det over for kunden.

Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen


Episode: #194 – Hvordan skaber Morningtrain værdi for kunderne? med Thomas Østerkjerhuus
Gæst: Thomas Østerkjerhuus
Virksomhed: Morningtrain