Derfor skal virksomheder altid starte med kundens behov

Du går nok på arbejde for din egen skyld, der bl.a. handler om at du får en løn. Virksomheder eksistere også, fordi der skal tjenes nogle penge, så du kan få din månedlige løn. Kunderne er bare ligeglade med virksomhedenes behov for at tjene penge, eller dit behov for at få løn. Kunderne er interesseret i deres eget behov og der skal du også være, hvis du gerne vil tjen penge til virksomheden og få løn næste måned.


Når målet er at få andre til at gøre noget, så handler det ikke længere om dit behov, men deres.

Alt, hvad du gør som medarbejder i en virksomhed, handler om, at der i sidste ende skal være et behov for det. Kunden har ikke behov for dit produkt, eller din service, de har behov for at få løst et problem og dækket et behov.

Selvom din idé er supersmart, dit produkt virkelig innovativt, så handler det altid om kundens behov først. Hvad er det for en frustration, som kunden skal mindes om, inden du begynder at forklare hvorfor lige præcis din løsning er den smarteste?

Du vil nok give mig ret i, at vi som mennesker ikke kun har et behov at tænke på, vi har mange. Ved at bruge tid på at forklare om behovet, hjælper du også kunden med at stille skarpt på det du løser for ham hende.

Nåja, så husker du også altid dig selv på, hvorfor virksomheden har sin berettigelse – nemlig, at der er nogle kunder som i sidste ende er afhængig af det i leverer.

Sørg derfor for at være helt skarp på kundens behov og at du får skabt sammenhængen mellem behovet og det der adskiller din idé, produkt eller service fra alternativerne.

Du kan lytte til hele episode 190 ‘Hvordan kan pitchtræning fremtidssikre virksomheden?’At Turde FM.


Giv mig chancen for at inspirere dig til at se virksomheden i et nyt lys 🤓🙌

Hver uge gør jeg mit bedste for at skabe konkret inspiration til dig der har travlt, men stadig ønsker nyt input. At Turde Bullets er en mail, du kan læse på tre minutter og derefter vælge om det er relevant for dig at dykke yderligere ned i et eller flere af emnerne. Målet er at skabe Danmarks bedste inspirationsmail for dig, der ønsker at skabe fremtidens virksomheder.