Hvordan finder du de skjulte omkostninger i virksomheden?

Når du kan gøre noget kan du også gøre det enten godt, eller mindre godt. Det betyder, at de fleste aktiviteter i virksomhed bør ses i forhold til den værdi de skaber og hvad tiden ellers kunne være brugt på. Gør I det, vil i kunne finde mange skjulte og indirekte omkostninger.


Hvilken forretningsværdi skaber den pågældende aktivitet og kan den forbedres?

Der er med al sandsynlighed et stort potentiale i at kigge ind i virksomhedens aktiviteter og stille sig selv følgende fire spørgsmål:

  1. Hvilken forretningsværdi skaber den pågældende aktivitet for virksomheden?
  2. Kan vi gøre aktivteten mere effektiv, så den skaber endnu mere værdi?
  3. Kan vi gøre aktiviteten mere efficient, så vi bruger færre ressourcer på den?
  4. Hvad kunne være gøre i stedet for den pågældende aktivitet? Ville det giver mere værdi for færre ressourcer?

Sandsynligheden for at de nuværende aktiviteter er perfekte, er minimale, så I vil nok opleve, at de fleste aktiviteter kan forbedres, eller måske helt undlades.

De tre spørgsmål virksomheder altid bør stille sig selv + et bonus spørgsmål

Generelt er udfordringen, at de fleste virksomheder og deres medarbejdere har så travlt, at de glemmer at stoppe og og reflektere over den nuværende situation. Tving dig selv til at finde tid til at svare på følgende tre spørgsmål:

  1. Hvad gør vi?
  2. Hvordan gør vi det?
  3. Hvorfor gør vi det?
  4. Hvad kunne vi ellers gøre?

Succes skal i sidste ende ikke måles på alt det vi gør, men i stedet alt det vi aktivt prioriterer fra🤔

Du kan lytte til hele episode 191 ‘Succesfuld implementering af OKR med Jakob Møller Beck?’At Turde FM.


Tak fordi du læser med🙏

Få mere inspiration i nyhedsbrevet, der svarer på de spørgsmål som fremtidens virksomheder bør stille sig selv. Viden og erfaringer fra 190+ episoder, der skal inspirere dig til at udfordre virksomheden🤔💭