Hvordan du kan bruge Statums succes i Løvens Hule, til at forbedre dine egne iværksætterchancer

Da Birgit Aaby og Tommy Ahlers valgte at vende tomlen opad til de (dengang) fire ambitiøse iværksættere fra Statum, var det kulminationen på et intens forløb og en dedikeret indsats. I denne artikel får du indsigt i, hvordan Statum vandt investorernes hjerter og en Investering på 500.000 kroner til en valuation på 2,5 millioner kroner.

INFO: En valuation er en værdiansætning af virksomheden/idéen og fortæller hvor meget virksomheden anslås at være værd. Køber en investor 20% af en virksomhed for 500.000 anslåes hele virksomheden til at være 2.500.000 kroner værd.

Jeg har interviewet Alexander fra Statum om deres forarbejde op til deltagelsen i Løvens Hule. Jeg vil vove den påstand, at det ikke kun var held, der resulterede i Statums succes i Løvens Hule. Statums hemmelige våben var deres grundighed og det kan du lære noget af også selvom du ikke skal deltage i Løvens Hule.

Statum  var grundige. …De var rigtig grundige.

Da Statum  fik at vide, at de var kommet med i løvens hule, gik de straks i gang med de forberedelser, der (måske) var afgørende for den endelige investering. De ville gerne forbedre deres chancer for at få en investering, men også undgå at fremstå useriøse på nationalt TV. Tillid kan være din største udfordring som nystartet iværksætter og de følgende seks punkter kan være med til, at du fremstår mere kompentent og troværdig. Dette gælder også selvom du ikke skal overbevise en investor, men i stedet kommende samarbejdspartnere.

Punkt 1 – Hvilke spilleregler er der i Løvens Hule?

Det første Statum gjorde var at sætte sig ned og se alle tidligere afsnit af Løvens Hule. De fik på den måde et godt indtryk af,  hvad der ventede dem, hvilke forventninger der var til dem, og hvad andre havde gjort for at få succes. Som en del af processen med at se alle tidligere afsnit, noterede de også alle de spørgsmål som løverne havde stillet til de tidligere deltagere.

Det var også første skridt mod den liste, der i sidste ende med at indeholde de 99 spørgsmål som Statum mente de skulle kunne svare på. Listen finder du nederst i denne artikel, eller som Google Docs fil her.

Step 2 – Løvens Hule var Statums  iværksætter eksame

Det er ikke helt forkert at sammenligne det forløb Stadion gennemgik op til Løvens Hule med at forberede sig til eksamen. Det handlede først om at få et overblik pensum: De spørgsmål man kan blive stillet. Derefter gælder det om at finde og blive enige om svarene. Det var især vigtig for Statum at få klarlagt, hvem der svare på hvad. De ville ikke ende i en situation, hvor de enten ikke vidste hvem, der skulle svare, eller ende med at tale i munden på hinanden. Det hander om at du signalere troværdighed og at du er godt inde i stoffet: Din idé/virksomhed.

Step 3 – Studer de personer, der allerede har vundet

Som deltager i Løvens Hule er du til eksamen i en times tid. Der er dog kun en lille del, der ender med at blive vist i programmet. Statum tog derfor fat i tidligere deltagere og interviewede dem. Formålet var at finde frem til de spørgsmål, som ikke var kommet med i det endelige program. De spurgte også indtil hvilke af Løverne de skulle gå efter at få med ombord og hvordan de sikrede sig mest mulig tid på skærmen. Selv med et nej fra Løverne så giver Løvens Hule meget værdifuld eksponering til din idé/virksomhed.

Step 4 – En god forberedelse er intet værd uden eksekvering

Efter at have set alle afsnittene og talt med tidligere deltagere planlagde Statum selve eksekveringen: Det vil sige, hvad de skulle sige og gøre i Løvens Hule. Det resulterede bl.a. med den lille gimmick hvor Nicolas, en af Statums cofoundere, smider en bunke ansøgninger foran Birgitte Aaby.

Nicolas smider en bunke ansøgninger foran Birgitte Aaby i Løvens Hule

Den lille gimmick var heller ikke en tilfældighed men et resultatet af flere forskellige forsøg på, hvad der ville virke bedst på TV og over for investorerne.

Statum fik også trykt plancher,  hvor forsiden blev brugt til deres præsentation  og bagsiden havde svarene på de spørgsmål løverne med sikkerhed ville stille.  De fire iværksætter virkede derfor ekstremt forberedte overfor fem løver.

Statum valgte også at arrangere deres egen generalprøve på Løvens Hule. De inviterede to tidligere deltagere og to fra deres eget netværk til at agere løverne og stille kritiske spørgsmål. Her fik de flere sprøgsmål til deres liste. Alexander mindes, at der blev gået mere til dem i generalprøven, end da de deltog i Løvens Hule. I sidste ende betød generalprøven, at Statum var endnu bedre forberedt.

Step 5 – Brug mest tid og energi på det vigtigste

“Den bedste teampræsentation jeg tror vi har set” var Tommy Ahlers ord efter at de fire iværksættere havde svaret på Birgitte Aabys spørgsmål: “hvem er I?”. Det var der en grund til.

Statum var kommet frem til at løverne lagde stor vægt på temet bag ideen og deres personlighed. De fire iværksætter brugte derfor deres forberedelse på at lære at piche dem selv og ikke bare deres virksomhed. Hvilket øvrigt ikke gik ubemærket hen i selve programmet da Tommy Ahlers nævner, at det  var den skarpeste Team præsentation, han havde oplevet i programmet. I forberedelserne lagde de især vægt på, at deres teampitch skulle være kort og præcis. Alexander fortæller, at deres udgangspunkt var: “Hvordan får du forklaret i en sætning, at du er den rette person til at bygge denne virksomhed.”

Step 6 – Teamet og problemet er vigtigere end løsningen

Statum ville overbevise løverne om at problemet var interessant og at de var de rette til at løse det. En strategi, der viste sig at holde stik da Tommy Ahlers hopper ombord med argumentet, at han tror på teamet. Sagt med andre ord Statum havde ikke forelsket sig i deres løsning men i problemet de ønskede at løse. De var villig til at pivotere.

INFO: At pivotere betyder, at du forkaster din nuværende forretningsmodel og forsøger at angribe problemet på en ny måde. Du laver Ikke kun små justeringer, men du ændre noget radikalt ved den model du bygger din virksomhed efter.

I Jagten på Succes fortæller Alexander, at de har ændret deres forretningsmodel to gange siden deltagelsen i Løvens hule. En af disse pivoter resulterede desuden i fyringer af en håndful medarbejde, et af de sværeste valg Alexander har stået overfor.

Det er nærmest blevet en kliche at sætte teamet over løsningen, men Statum viser at klichen har sin berettigelse.

I sin TED talk fra 2015 rangerer Bill Gross de vigtigste faktorer i forhold til en startups succes. Her kom teamet på anden pladsen og timingen på første pladsen.

Christian Stadil nævner i afsnittet af Løvens Hule, at han ikke vil investere, da der sker meget inden for HR feltet. Det kunne være et tegn på god timing, fordi der er opstår nye muligheder, eller dårlig timing fordi der er høj usikkerhed og mange om budet.

Bill Gross nævner desuden at forretningsmodellen ikke er lige så vigtig, da den kan ‘findes’ når man er igang.

Hemmeligheden bag Statums succes i Løvenshule er…

Du har nu fået indsigt i det grundige forarbejde, der lå forud for Statums deltagelse, og succes, i Løvens Hule. Der er, for mig at se, nogle klare takeaways som du kan overveje også selvom du ikke skal deltage:

  1. Find ud af hvilke spilleregler der gælder. Står du og skal træffe en beslutning, så sæt dig ind i, hvad du har i vente. Jeg vælger at klade dette spillereglerne. Når du springer ud som iværksætter kunne det være: Hvor lang tid tager det? Hvad er mine odds for at lykkedes som iværksætter?
  2. Find ud af hvordan andre har vundet. Når du ved hvilke spilleregler der er, så find ud af hvad andre har gjort for at vinde. Find ud af hvordan du kan forbedre dine chancer for at lykkedes.
  3. Find ud af hvad det vigtigste er. Du kan hurtigt komme til at drukne i informationer og områder du skal forholde dig til. For at undgå at spilde din kostbare tid, find ud af hvad der er det absolut vigtigste at fokusere på.
  4. Eksperimentere, øv dig, øv dig endnu mere og bliv rigtig skarp. Med andre ord gør dig umage. Selvom du ikke skal deltage i Løvens Hule, så kan du sagtens arragere din egen generalprøve.

Statum er et godt eksempel på at det ikke kun kræver held, at lykkedes som iværksætter. Du kommer rigtig langt med at forberede dig og gøre dig umage. Alt andet ville næsten også være underligt.

Statums 99 spørgsmål

Herunder finder du de 99 spørgsmål som Statum besvarede inden deres deltagelse i Løvens Hule. Du kan også downloade de 99 spørgsmål her.

  1. Hvordan fastholder Statum kandidaterne?
  2. Hvor meget burner virksomheden?
  3. Hvad er omsætningen?
  4. Hvad er overskudsgraden?
  5. Hvad er virksomhedens likviditet?
  6. Hvem er de fem største konkurrenter?
  7. Hvad gør Statum anderledes end nærmeste konkurrenter?
  8. Hvad er visionen?
  9. Hvad er missionen?
  10. Hvor mange ansættelser har Statum lavet?
  11. Hvor mange ansættelser er der årligt i DK, Norden, England, Europa, USA?
  12. Hvor mange formidlinger har Statum lavet?
  13. Hvornår får investoren penge igen?
  14. Hvad er forretningsmodellen?
  15. Hvor længe kan virksomheden køre uden løn til ejere?
  16. Hvad er de fem næste ansættelser?
  17. Hvad er prisen for virksomhederne (også i forhold til konkurrenter)?
  18. Hvornår udvider virksomheden til andre brancher end salg og markedsføring?
  19. Hvilke brancher kommer først?
  20. Hvornår er platformen færdig?
  21. Hvad skal platformen kunne?
  22. Hvor er platformen nu?
  23. Hvordan kommer vi højere end Hired?
  24. Hvem tager til udlandet når der åbnes nye afdelinger?
  25. Hvem flytter til udlandet i forbindelse med nye afdelinger?
  26. Hvilke lande vil virksomheden først til og hvordan?
  27. Hvordan skaber Statum arbejdsglæde?
  28. Hvordan når vi budget?
  29. Hvad gør virksomheden for at leve op til egen vision?
  30. Hvordan fungerer Talent-testen?
  31. Hvor kommer Talent-testen fra?
  32. Hvad er virksomhedens CPC?
  33. Hvad er virksomhedens CPA for kandidater
  34. Hvad er CPA for kandidater, hvis der kigges isoleret betalt markedsføring.
  35. Hvad er virksomhedens CPA for en partner?
  36. Hvad er virksomhedens CLTV?
  37. Hvor stor en del af kandidaterne konverteres til jobsamtaler?
  38. Hvor mange sælgere er der i DK?
  39. Hvor mange marketingsfolk er der i DK?
  40. Hvor mange af begge er der i Europa?
  41. Hvor mange er der i UK?
  42. Hvor mange er der i USA?
  43. Hvilke lande er fokus i Europa (udover UK)?
  44. Hvordan har I undersøgt potentielle markeder?
  45. Hvordan måler Statum arbejdsglæde?
  46. Hvornår opnår virksomheden kritisk masse på antal kandidater?
  47. Hvordan tiltrækker Statum kandidater?
  48. Hvordan tiltrækker Statum samarbejdspartnere?
  49. Hvor mange kandidater har virksomheden i 2017, 2018, 2019 og 2021?
  50. Hvor mange samarbejdspartnere, med hvor mange formidlinger, skal der til for at generere overskud?
  51. Hvor mange penge skal der ind udefra i løbet af de næste fem år?
  52. Hvordan holder I kandidaterne aktive?
  53. Hvordan følger I persondataloven?
  54. Hvordan følger I persondataloven på tværs af grænser?
  55. Hvad er planerne med at kunne integrere platformen i andre services (API)?
  56. Hvordan er ejerfordelingen?
  57. Hvad er holdningen til ændringer i ejerfordelingen?
  58. Hvad er arbejdsfordelingen mellem stifterne?
  59. Hvornår blander de andre partnere sig i arbejdsfordelingen?
  60. Hvilke forventninger er der til stifterne?
  61. Hvad forventes af investorer?
  62. Hvordan håndtere I at være venner og forretningspartnere?
  63. Hvor har de fire stiftere mødt hinanden?
  64. Hvad er baggrunden for de fire stiftere?
  65. Hvorfor blev virksomheden stiftet?
  66. Hvem er jeres målgruppe (kandidater)?
  67. Hvorfor er det jeres målgruppe (kandidater)?
  68. Hvem er jeres målgruppe (partnere)?
  69. Hvorfor er det jeres målgruppe (partnere)?
  70. Hvor meget  kapital er der blevet skudt ind, internt?
  71. Hvor meget kapital er der blevet skudt ind, externt?
  72. Hvad er holdning til at ansatte arbejder remote?
  73. Hvordan holder I Google på afstand?
  74. Hvordan holder i Facebook på afstand?
  75. Hvordan gør virksomheden brug af machine learning?
  76. Hvad er udsigterne for egen udviklet personligheds-/virksomhedstest?
  77. Hvad er de 3 største udfordringer?
  78. Hvad skal den næste investering bruges på?
  79. Hvilke nye features kan der tilføjes tjenesten?
  80. Hvilke mulige samarbejdspartnere findes der?
  81. Hvad er holdningen til rekrutteringsbureauer
  82. Hvorfor har I valgt Talent Insights?
  83. Hvad er forretningsmodellen for samarbejdet med Talent Insight?
  84. Hvordan fungerer platformen?
  85. Hvordan holder vi kandidaterne anonyme?
  86. Hvad er et match for Statum?
  87. Hvordan forholder Statum sig før, under og efter ansættelsesprocessen?
  88. Hvilke løver er vi interesseret i?
  89. Hvor er virksomheden om 1 år?.
  90. Hvor er virksomheden om 5 år?
  91. Hvor er virksomheden om 10 år?
  92. Er alle stiftere med i virksomheden om 10 år?
  93. Hvilke faldgruber findes der?
  94. Skal Statums test erstatte andres test og hvorfor?
  95. Kan Statum erstatte en HR-afdeling og i så fald hvordan?
  96. Kan andre med samme talent-test det samme som Statum?
  97. Ud af jeres 800 profiler, hvor mange af dem af er så brugbare.
  98. Hvor mange formidlinger skal en virksomhed købe, for at få en ansættelse?
  99. Hvad er konvertingsraten  set isoleret på paid advertisement?

Tak fordi du læste med🙏
Brian