Det bedste alternativ

Det er logik for de fleste, men alligevel glemmer vi det tit, nemlig at stille os selv de to vigtigste spørgsmål i verden:

  1. Hvorfor gør vi det, vi skal til at gøre?
  2. Er der et bedre alternativ, som vi burde gøre i stedet?

I forhold til at træffe beslutninger i en virksomhed, så har jeg sat det hele op som en enkelt formel.

Jeg har valgt at kalde denne formel for ‘potentiale-formlen’. I hvertfald til et bedre navn dukker op 🙂

Formelen er måske noget nær umulig at udfylde i praksis, men formålet er at få dig til at overveje følgende:

  • Hvilken værdi er det vi ønsker at opnå generelt med vores virksomhed?
  • Hvordan bidrager det, vi skal til at gøre nu, til den værdi vi ønsker at skabe?
  • Hvor mange ressourcer skal vi bruge på at gøre det?
  • Kan vi få mere ud af at bruge vores ressourcer på en anden måde? (lyt bl.a. til Spotlight på Personlighed for mere information om de menneskelige ressourcer)
  • Hvad kunne vi alternativt bruge vores ressourcer (mere hensigtsmæssigt) på?

DU KAN TRÆNE ALT OGSÅ AT TRÆFFE DE RIGTIGE BESLUTNINGER.

Tony Robbins forklarer i hans bog ‘Giant Steps’, at du skal træne din evne til at træffe (bedre) beslutninger. Den dårlige nyhed er at når det kan trænes, betyder det også at du vil være dårlig til det i starten. Den gode nyhed er, at du vil træffe bedre beslutninger des flere du træffer.

Potentiale-formlens eneste formål er at sikre, at du for overvejet dine muligheder inden du træffer en beslutning. Potentiale-formlen skal ikke afholde dig fra at træffe beslutninger.

Det du i stedet bør gøre, er at gå tilbage til formlen, efter du har truffet en beslutning og skal evaluere om det gik godt eller skidt:

  • Fik du den ønskede værdi?
  • Krævede det den forventede mængde ressourcer?
  • Hvad gik (måske) galt?

DET KRÆVER AT DU ER EKSPERT I DIN EGEN FORRETNING

Ud over at give dig et værktøj, til at evaluere dine beslutninger, så gør potentiale-formlen dig også til en ekspert i din egen forretning.. Med tiden.

Det handler ikke kun om at forstå potentiale i muligheder, men at kunne sammenholde disse muligeheder, med netop din virksomheder. Din virksomheds styrker og svagheder.

I en fremtid med flere muligheder og mere usikkerhed, er det et krav for at overleve, at du er ekspert i, hvordan din virksomhed hænger sammen. Det gælder i øvrigt også dine medarbejdere og kollegaer.

Hvis du vil have lidt ekstra inspiration her til sidst, så vil jeg i øvrigt anbefale dette klip, hvor Tony Robbins også tale om at træffe beslutninger:

Tak fordi du læste med🙏
Brian