Sådan bruger du NABC til at lave en skarp salgspitch

Der findes ikke en universel pitch-model. En pitch findes i mange forskellige udgaver, der varierer i forhold til modtageren og konteksten. Derfor giver det også mest mening, at I som virksomhed skaber jeres egen model. Men i stedet for at starte helt fra bunden, så kan i passende tage udgangspunkt i NABC-modellen (Need, Approach, Benefits, Competition)


NABC-modellen sikrer at du kommer forbi det vigtigste i din pitch.

NABC-modellen står for:

  • Need (behovet): Start din pitch ud med at adresse det behov som modtageren eller målgruppen har. Ved at starte ud med behovet, så sikrer du både, at I ser verden på samme måde, men du minder også en evt. kunde om, hvorfor kunden bør lytte efter. Ved at skabe en tydelig forståelse for et konkret behov, kan du sætte scenen for resten af pitchen.
  • Approach (løsningen): Når du har tydeliggjort behovet, kan du præsentere løsningen så dækker behovet. Det er her du kan forklare hvad det er og hvordan det virker.
  • Benefits (fordelene): I sidste ender er modtageren ikke interesseret i, hvad dit produkt eller din service er, men hvad modtageren får ud af det. “What’s in it for me?”. Her bør du også forklare de unikke fordele ved din idé, dit produkt elle din service: USPen (Unique Selling Point)
  • Competition (konkurrenter/alternativer): Der vil altid være konkurrenter, eller alternativer, så sørg for at have dem med og tydeligt at italesætte forskellene på det du gør og det de gør.

Du kan lytte til hele episode 190 ‘Hvordan kan pitchtræning fremtidssikre virksomheden?’At Turde FM.


Giv mig chancen for at inspirere dig til at se virksomheden i et nyt lys 🤓🙌

Hver uge gør jeg mit bedste for at skabe konkret inspiration til dig der har travlt, men stadig ønsker nyt input. At Turde Bullets er en mail, du kan læse på tre minutter og derefter vælge om det er relevant for dig at dykke yderligere ned i et eller flere af emnerne. Målet er at skabe Danmarks bedste inspirationsmail for dig, der ønsker at skabe fremtidens virksomheder.