Hvordan understøtter mikrolæring medarbejdernes udvikling?

Forstil dig, hvis jeg bad dig om at tage 50 armbøjninger lige nu. Med al sandsynlighed, så ville det nok ikke kunne lade sig gøre. Så nu er min plan at sende dig på 7dages armbøjning-workshop en gang om året for. Tror du nogensinde du ville nå op på 50 armbøjninger? Sådan fungerer læring også.


Brug 5 – 15 minuter af din hverdag på mikrolæring og spar kursusdagene væk (i første omgang)

Hvis du i stedet for at bruge 7 dage om året på armbøjnings-workshop, brugte 7 min hver dag, så vil de 50 armbøjninger lige pludseligt virke som et realistisk mål.

Selvom det kan virke som et ‘wildshot’, så giver det god mening at sammenligne større overarme, med læring. Læring er i bund og grund en adfærdsændring og hvis du ikke ved, hvor udfordrende den slags er, så har du nok ikke læst Morten Münsters ‘Jytte Fra Marketing Er Desværre Gået For I dag’.

Adfærd er så udfordrende at ændre, fordi du fysisk skal skabe nye forbindelser mellem hjernens neuroner. Hjerne skal trænes, ligesom overarmene💪

Mirkolæring gennem cases handler om at træne hjerne på den mest naturlige måde: Gennem problemløsning.

Hvad skal der til for at få succes med mikrolæring i din virksomhed?

Mikrolæring er bare et værktøj, som så meget andet. Det er ikke værktøjet i sig selv, der understøtter medarbejdernes udvikling, men derimod at skabe en process, der sikrer at det er den rigtige mikrolæring, der stilles til rådighed. For at understøtte udviklingen gennem mikrolæring skal virksomheden:

  • Skabe et overblik over hvilke kompetencer, der understøtter en god performance inden for forskellige roller i virksomheden. Her er det nødvendigt at tage højde for at mennesker er forskellige. Vi har forskellige talenter/personligheder og det har indflydelse på vores performance.
  • Lave cases, der afdækker de vigtigste kompetencer for en given rolle.
  • Finde frem til de personer, der ikke performer som forventet og lade dem løse en eller flere cases.
  • Kombiner med en talenttest for at skabe et mere nuanceret billede af personen.
  • Fremstille de cases, der skal til for at løfte medarbejderens adfærd gradvist mod det ønskede niveau.
  • Gem de cases som fungerede bedst til fremtidig brug og stil dem til rådighed for resten af virksomhedens medarbejdere.

Fandt du artiklen interessant, så kan du lytte til hele episode 192 “Hvorfor skal virksomheder bruge cases?” Med Nicklas Pyrdol At Turde FM.



Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen