Sådan udvikler du medarbejderne så de understøtter strategien

Lad os være ærlige, hvis det som medarbejderne gjorde i dag, var tilstrækkeligt, så ville virksomheden også være der, hvor den gerne ville være. En ny strategi er en indikation for, at der er behov for en adfærdsændring hos medarbejderne. Den adfærdsændring sker gennem udvikling af medarbejderens kompetencer.


Den korrekte udvikling af medarbejderne bør ske gennemcases og med support fra HR og fageksperter

Når du skal have din bil repareret, kan du sagtens gøre det selv, men du kan også involvere en mekaniker. Det samme gælder i forhold til at vurdere og udvikle medarbejdernes kompetencer: Det kan den nærmest leder godt gøre, men HR burde være mere kompetente.

Når cases fungerer godt i en ansættelsesprocess, så handler det om, at cases er den mest optimale test af en medarbejders kompetencer og performance. HR skal med andre ord være fageksperterne i at udvikle cases, der retvisende kan vurdere et menneskes kompetenceniveau. I processen med at udvikle en god case, skal HR så sikre, at de får indsamlet den nødvendige mængde information indenfor det aktuelle fagfelt: De skal involvere interne og eksterne fagekspert.

Hvordan kobler virksomheder deres strategi til udviklingen af medarbejdernes kompetencer?

  1. Virksomheden ligger en ny strategi for virksomheden. Hvor skal virksomheden være om x antal år og hvad er vejen derhen?
  2. Strategien præsenteres for afdelingslederne, der får til opgave at sikre at strategien eksekveres i hans/hendes afdeling.
  3. Afdelingslederen involvere HR businesspartneren i processen med at afdække det nuværende kompetence niveau og kompetence-gabet.
  4. HR businesspartneren indkalder til en workshop med fageksperterne internt (og evt. eksternt), der skal være med til at omsætte mål for afdelingen til nødvendige kompetencer.
  5. HR businesspartneren laver en kompetence analyse, for at klarlægge de essentielle kompetencer for at nå afdelingens mål.
  6. HR businesspartneren opbygge cases, evt. med hjælp fra eksterne fagpersoner, med udgangspunkt i de essentielle kompetencer for at nå afdelingens mål.
  7. Medarbejderne deltager i de udviklede cases.
  8. HR businesspartneren analysere kompetencegabet og kommer med strategien for at sikre. at afdelingen har de essentielle kompetencer til at lykkes med deres mål:
    • Udvikling af medarbejderne
    • Rekruttering af nye medarbejdere

Fandt du artiklen interessant, så kan du lytte til hele episode 192 “Hvorfor skal virksomheder bruge cases?” Med Nicklas Pyrdol At Turde FM.



Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen