Mens andre studerende havde travlt med livet på SDU i Kolding, startede Henrik Skov i 2011 virksomheden Skov Rejser, en hjemmeside, der forbinder rejselystne danskere med tyske rejsebureauer. Gennem de sidste 7 år har både Skov Rejser og Henrik Skov udviklet sig og det tog vi en snak om i podcasten ‘Jagten på Succes’. I denne artikel forsøger jeg at servere dig pointerne fra min snak med Henrik.

Og husk: Der er ingen opskrift på at blive succesfuld iværksætter. Bliv inspireret, tag hvad du kan bruge og glem resten 🙂


Abonner her: Apple podcastSpotifyOvercastStitcherPocket Cast


Løs dine kunders hverdagsproblemer

Det kan godt være at Elon Musk forsøger at redde verden ved at bygge miljøvenlige, og lækre, elbiler og kolloniere Mars, men det behøver du ikke at gøre. Faktisk kan det give god mening at gå efter hverdagsproblemerne. I en tid hvor velfærdsteknologi, robotteknologi og AI (kunstig intelligens) er ‘in’, glemmer du måske de mere trivielle og mindre sexede problemer. Husk at hverdags problemer sagtens kan være store problemer hos dine kunder. Det derfor være en idé at kaste sig over hverdagsproblemerne fordi de muliggøre mere lavpraktiske løsninger. Hvorfor spørger du? Fordi du, ved at løse et hverdagsproblem, kan løse et konkret problem, som dine kunder oplever ofte, ja man kan sige hver dag. Med en lavpraktisk løsning kan det også være nemt for dig at teste hvorvidt kunder er villige til at lede efter og betale for løsninger på deres problem.

En start kan være at stille sig selv spørgsmålet, hvilken opgave kunne kunderne egentlig godt løse selv, såfremt de brugte et par timer på det og så servere løsningen på et sølvfad, mod en mindre betaling.

Start med et økonomisk attraktivt marked

Der er ét spørgsmål du bør stille dig selv som det første, eller et af de første: Er kunderne villige til at betale for at få løst deres problem. Du kan selvfølgelig ikke spå om fremtiden, men ved at tage udgangspunkt i markeder, hvor kunderne allerede er vant til at have mulvarpeskinnet oppe, så går du ikke helt galt i byen. Du kan også få en idé om, hvor stort problemet er for kunderne, ved at se på hvor stor en del af deres budget de er villige til at bruge på en løsning. Du kan også bruge tendenser i markedet til at spå om fremtiden, er det et marked, der vokser, vil der automatisk være mere plads til nye virksomhed.

Iværksættere kan finde deres plads i markedet, ved at tilbyde løsninger til en lille del kunderne, et nichesegment. Det forudsætte dog at markedet er tilpas stort, så du vil kunne overleve ved eksempelvis at servicere 1% af markedet bedre end dine konkurrenter.

Start aldrig uden at du har en klar fordel

Du kender måske til begrebet konkurrencemæssigfordel, hvilket betyder at du kan (gøre) noget, som dine konkurrenter ikke kan. Det er afgørende, for at du kan tilbyde noget, dine konkurrenter ikke kan, at du også kan (gøre) noget dine konkurrenter ikke kan. Det kræver at du kender dine konkurrenters styrker, men også deres svagheder – der kan sagtens være en sammenhæng mellem de to. Har dine konkurrenter, eksempelvis, et stærk samarbejde med en række lokale leverandører, betyder det også, at de kan have svært ved at indgå et samarbejde med nye leverandører fra et andet område.

Din fordel er altså ikke kun, hvad du er god til, men i lige så høj grad, hvad dine konkurrenter er dårlige til, eller nærmere hvad de har svært ved. Da du sikkert kommer til at bruge lang tid, på at bygge dine virksomhed op, kræver det også at din fordel er langtidsholdbar.

Giv samarbejdspartnere/kunder noget de ikke har i forvejen

Det du tilbyder, er dit udgangspunkt for enhver forhandling, både med kunder og samarbejdspartnere. I opstarten af din virksomhed er du især afhængig af andres interesse og engagement. Det er meget nemmere at engagere potentielle leverandører ved at give dem adgang til nye kunder/markeder/indtjeningsmuligheder. Lad være med at tænke, hvordan andre kan bidrage til din virksomhed, men istedet hvordan du kan bidrage til deres, ved at give adgang til noget de endnu ikke har. Undgå at give dem mere af det de har i forvejen.

Gør din virksomhed mere værd

Den direkte vej til at skabe en værdifuld virksomhed, er selvfølgelig at skabe en stor omsætning, med tilhørende profit, men det er langt fra den eneste vej. Især i opstarten, hvor salg måske slet ikke er muligt, kan der være andre måder at øge værdien af din virksomhed på. Du kan eksempelvis fokusere på at skabe et brand ved at få meget omtale, eller skabe en tættere relation med dine kommende kunder, ved at få anbefalinger eller skabe følgere. Skab dig et overblik over, hvad der er værdifuldt for netop din virksomhed og fokuser på de dele i perioder, hvor salg måske slet ikke er muligt.

Prøv at stil dig selv spørgsmålet: Hvad ville en investor anse som værdifulde aktiver, hvis han skulle købe sig ind i min virksomhed om et år. Endnu bedre så kan du tage fat i en, eller flere investorer, og stil dem spørgsmålet. Det kan give dig en rigtig god idé om, hvad der er vigtigt at fokusere på.

Fokuser på at blive succesfuld

Det kan lyder ganske logisk, at du bør fokusere på det, der gør dig succesfuld, men det forudsætter dog også, at du først stille dig spørgsmålet: “Hvad er succes for mig”. Du vil gennem din iværksætterrejse stå over for mange beslutninger, utrolig mange valg og fravalg. Se dig selv dybt i øjnene og erkendt, hvad succes er for dig. Brug din personlige succes som Nordstjernen for alle dine beslutninger, så du kan holde fokus. Det vil betyde, at du skal sige nej til en masse muligheder – muligheder, der måske ledte til andre former for succes. Benhårdt fokus betyder benhård prioritering over din tid, dine penge og dit engagement.

Det er helt okay at bruge noget tid på at shoppe rundt mellem forskellige muligheder i starten, men find det, der betyder noget for dig og fokuser 100% på det.

Men hvad med dig?

Fik du noget ud af podcasten, At Turde TV afsnittet eller denne artikel? I så fald må du meget gerne dele dine erfaringer, take aways med mig og de andre, der følger med. Jagten på Succes skal ses som et forsøg på at skabe et bedre grundlag for dine beslutninger; hjælpe dig med at træffe de svære valg. Jeg håber at Henriks historie gav dig noget at tænke over.

Vi lyttes ved i næste afsnit!

biler og kolloniere Mars, men det behøver du ikke at gøre. Faktisk kan det give god mening at gå efter hverdagsproblemerne. I en tid hvor velfærdsteknologi, robotteknologi og AI (kunstig intelligens) er ‘in’, glemmer du måske de mere trivielle og mindre sexede problemer. Husk at hverdags problemer sagtens kan være store problemer hos dine kunder. Det derfor være en idé at kaste sig over hverdagsproblemerne fordi de muliggøre mere lavpraktiske løsninger. Hvorfor spørger du? Fordi du, ved at løse et hverdagsproblem, kan løse et konkret problem, som dine kunder oplever ofte, ja man kan sige hver dag. Med en lavpraktisk løsning kan det også være nemt for dig at teste hvorvidt kunder er villige til at lede efter og betale for løsninger på deres problem.

En start kan være at stille sig selv spørgsmålet, hvilken opgave kunne kunderne egentlig godt løse selv, såfremt de brugte et par timer på det og så servere løsningen på et sølvfad, mod en mindre betaling.

Start med et økonomisk attraktivt marked

Der er ét spørgsmål du bør stille dig selv som det første, eller et af de første: Er kunderne villige til at betale for at få løst deres problem. Du kan selvfølgelig ikke spå om fremtiden, men ved at tage udgangspunkt i markeder, hvor kunderne allerede er vant til at have mulvarpeskinnet oppe, så går du ikke helt galt i byen. Du kan også få en idé om, hvor stort problemet er for kunderne, ved at se på hvor stor en del af deres budget de er villige til at bruge på en løsning. Du kan også bruge tendenser i markedet til at spå om fremtiden, er det et marked, der vokser, vil der automatisk være mere plads til nye virksomhed.

Iværksættere kan finde deres plads i markedet, ved at tilbyde løsninger til en lille del kunderne, et nichesegment. Det forudsætte dog at markedet er tilpas stort, så du vil kunne overleve ved eksempelvis at servicere 1% af markedet bedre end dine konkurrenter.

Start aldrig uden at du har en klar fordel

Du kender måske til begrebet konkurrencemæssigfordel, hvilket betyder at du kan (gøre) noget, som dine konkurrenter ikke kan. Det er afgørende, for at du kan tilbyde noget, dine konkurrenter ikke kan, at du også kan (gøre) noget dine konkurrenter ikke kan. Det kræver at du kender dine konkurrenters styrker, men også deres svagheder – der kan sagtens være en sammenhæng mellem de to. Har dine konkurrenter, eksempelvis, et stærk samarbejde med en række lokale leverandører, betyder det også, at de kan have svært ved at indgå et samarbejde med nye leverandører fra et andet område.

Din fordel er altså ikke kun, hvad du er god til, men i lige så høj grad, hvad dine konkurrenter er dårlige til, eller nærmere hvad de har svært ved. Da du sikkert kommer til at bruge lang tid, på at bygge dine virksomhed op, kræver det også at din fordel er langtidsholdbar.

Giv samarbejdspartnere/kunder noget de ikke har i forvejen

Det du tilbyder, er dit udgangspunkt for enhver forhandling, både med kunder og samarbejdspartnere. I opstarten af din virksomhed er du især afhængig af andres interesse og engagement. Det er meget nemmere at engagere potentielle leverandører ved at give dem adgang til nye kunder/markeder/indtjeningsmuligheder. Lad være med at tænke, hvordan andre kan bidrage til din virksomhed, men istedet hvordan du kan bidrage til deres, ved at give adgang til noget de endnu ikke har. Undgå at give dem mere af det de har i forvejen.

Gør din virksomhed mere værd

Den direkte vej til at skabe en værdifuld virksomhed, er selvfølgelig at skabe en stor omsætning, med tilhørende profit, men det er langt fra den eneste vej. Især i opstarten, hvor salg måske slet ikke er muligt, kan der være andre måder at øge værdien af din virksomhed på. Du kan eksempelvis fokusere på at skabe et brand ved at få meget omtale, eller skabe en tættere relation med dine kommende kunder, ved at få anbefalinger eller skabe følgere. Skab dig et overblik over, hvad der er værdifuldt for netop din virksomhed og fokuser på de dele i perioder, hvor salg måske slet ikke er muligt.

Prøv at stil dig selv spørgsmålet: Hvad ville en investor anse som værdifulde aktiver, hvis han skulle købe sig ind i min virksomhed om et år. Endnu bedre så kan du tage fat i en, eller flere investorer, og stil dem spørgsmålet. Det kan give dig en rigtig god idé om, hvad der er vigtigt at fokusere på.

Fokuser på at blive succesfuld

Det kan lyder ganske logisk, at du bør fokusere på det, der gør dig succesfuld, men det forudsætter dog også, at du først stille dig spørgsmålet: “Hvad er succes for mig”. Du vil gennem din iværksætterrejse stå over for mange beslutninger, utrolig mange valg og fravalg. Se dig selv dybt i øjnene og erkendt, hvad succes er for dig. Brug din personlige succes som Nordstjernen for alle dine beslutninger, så du kan holde fokus. Det vil betyde, at du skal sige nej til en masse muligheder – muligheder, der måske ledte til andre former for succes. Benhårdt fokus betyder benhård prioritering over din tid, dine penge og dit engagement.

Det er helt okay at bruge noget tid på at shoppe rundt mellem forskellige muligheder i starten, men find det, der betyder noget for dig og fokuser 100% på det.

Men hvad med dig?

Fik du noget ud af podcasten, At Turde TV afsnittet eller denne artikel? I så fald må du meget gerne dele dine erfaringer, take aways med mig og de andre, der følger med. Jagten på Succes skal ses som et forsøg på at skabe et bedre grundlag for dine beslutninger; hjælpe dig med at træffe de svære valg. Jeg håber at Henriks historie gav dig noget at tænke over.


Husk!

Jeg lægger en stor indsats i at producere relevant og værdfuldt indhold til iværksættere. Fik du noget ud af artiklen og podcasten kan du støtte mit arbejde på seks forskellige måder, uden at det koster dig en krone:

  1. Dele denne artikel med en eller flere i dit netværk
  2. Connecte med mig på LinkedIn
  3. Abonnere på podcastkanalen At Turde FM
  4. Anbefale podcasten til en relevant person i dit netværk
  5. Skrive en anmeldelse af podcasten i Itunes
  6. Sende mig positiv eller konstruktiv feedback på [email protected]

Jeg vil ikke kunne fortsætte mit arbejde uden din støtte, så tak!

Efterlad en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here