Virksomheden skal bygges op omkring mersalg

Det er dyrt at få adgang til nye kunder, så vejen til vækst ligger i det langvarige samarbejde – de loyale kunder. Virksomheder bør ikke kun fokusere på nysalget, men i stedet hvordan hele forretningen kan bygges op omkring mere salg til kunderne. Det kræver at kunden oplever at du skaber værdi.

At bygge virksomheden op omkring mersalg, betyder at fokusere på størst mulig kundeværdi – hver gang

Prøv at vend salgsprocessen på hovedet, så målet ikke er at omsætte for mest i dag, men i stedet at skabe mere tillid, så næste salg også sker. Hver gang du sælger kunden noget, skal det skabe så meget værdi at kunden kommer igen. Det giver god mening🤷‍♂️

Men det betyder også, at du skal være villig til at sige nej til kunden, hvis du ikke mener det er den rigtige løsning også selvom kunden insisterer. Hvis kunden insisterer på at købet et produkt, som ikke giver værdi, så kommer kunden ikke igen og du har tabt.

Med andre ord, er målet faktisk slet ikke salget, men at derimod at få lov til at sælge igen til kunde. Hvert salg har til formål at skabe (endnu) mere troværdighed hos kunden.

Når du til et punkt, hvor kunden forbinder din virksomhed med at han/hun får værdi, så kan du også være proaktiv i dit salg.

I hvor mange tilfælde vil du tænke “fedt de ringer”, når en virksomhed du har købt hos, tager kontakt til dig igen? Nok ikke særlig mange. Hvorfor gør du ikke det? Fordi du i sidste ende ikke har følt at virksomheden har skabt nok værdi for dig. De kender dig ikke og har ikke guidet dig til den bedste løsning.

Kan dine produkter eller services mersælges?

Hvis du i din virksomhed begynder og måle på mersalg og genslag istedet for nysalg, så er der flere virksomheder, som mangler produkter eller services på hylderne. Det kræver at du har mere end et produkt eller en service at tilbyde.

Det er dog også et krav at have et udvalg at løsningsmuligheder, hvis du gerne vil skabe mest muligt værdi hos kunden. Når mersalg ikke sker med udgangspunkt i toplinjen, men istedet kundens behov, så vil de fleste kunder opleve det som en service – også selvom de takker nej.

Ligegyldige masse-nyhedsbreve om forårets mest populære kjoler er dog næppe målrettet den enkeltes behov – så husk:

  • Kend den enkelte kunde godt, ved at stille de rigtige spørgsmål.
  • Gør dig til eksperten ved at sætte dig godt ind i løsninger og behov.
  • Forstå hvilken værdi den enkelte ønsker og målret dine løsningsforslag til kunden.
  • Hvis du ikke kan lave mersalg, så er det gode chancer for, at du skal gentænke din virksomhed.

Fandt du artiklen interessant, så kan du lytte til hele episode 195 “Hvordan fungerer Morningtrains salgstragt? med Thomas Østerkjerhuus”At Turde FM.

Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen