Hvorfor er customer lifetime value et af de vigtigste tal i din virksomhed?

Flere virksomheder ved godt, at de ikke tjener penge på kunderne de første måneder eller år. De er villige til at betal mere for kunden, end de tjener på første ordre – fordi det giver god mening, og fordi de “rigtige kunder” er meget mere værd.

Værdifulde kunder koster mere, men ikke set over tid

Jeg nævner ofte et eksempel fra min tid på universitet, hvor vi fik fortalt at Starbucks er villig til at betale 500$ for en ny kunde – jeg kan ikke finde det på internettet, så for nu må det være en anekdote🙈

Men pointen er god nok, hvis du ikke ser på alt den omsætning som kunden skaber, alt den tid han/hun er kunde hos dig, så træffer du (nok) en dårlig beslutning. De færreste virksomheder lever kun af nysalg, og gør du, skal du måske til at kigge på din forretningsmodel.

Customer lifetime value, eller CLV, er en af de vigtigste tal at kende i din virksomhed, for den fortæller også, hvad prisen på en kunde må være: Customer acquisition cost, eller CAC.

Det at være villig til at betale mere for dine kunder giver en række fordele:

  • Kunder med en høj CLV er også mere interessante, hvorfor de også kan koste mere at få adgang til.
  • Prisen for dine kunder handler også om den værdi du kan levere inden kunden sige ja til et køb: Eksempelvis service og contentproduktion.
  • De gør dig også i stand til at fokuserer på andet end blot marketing, som eksempelvis branding.

Det at være helt skarp på virksomhedens CLV og CAC kan også betyde, at den rigtige (slags)beslutning kan være at investere i at forøge CLV hos de eksisterende kunder, istedet for at købe nye.

Vækst i virksomheder handler i sidste ende om at købe den rigtige kunde, til den rette pris. Begge dele kræver at du kender CLV.

Fandt du artiklen interessant, så kan du lytte til hele episode 195 “Hvordan fungerer Morningtrains salgstragt? med Thomas Østerkjerhuus”At Turde FM.

Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen