Hvad er problembaseret læring?

Frustration er godt, men det glemmer vi nogle gange når det handler om læring. Frustrationer er en oplagt mulighed for at lære nyt, men det sker kun, hvis vi er så motiveret af et mål, at vi ikke bare giver op og finder noget andet at lave. Derfor er problembaseret læring en effektiv måde at lære på, fordi du både skaber motivation og frustrationer.


Problembaseret læring handler om, at du opsøger og vurdere viden i forhold til et konkret problem

Vi er som mennesker skabt til at spare på energien – bare tænk på hvornår du sidst skulle ændre en vane😳

Når du bliver frustreret, er det din hjerne der synes det er træls, at det du plejer at gøre ikke virker og det betyder en af to ting:

  1. Du giver op fordi du vurderer (ubevidst), at det ikke er det værd.
  2. Du investerer tiden og energien i at ændre det du gør, så du kan overkomme problemet som skabte udfordringen.

Problembaseretlæring handler om at træne dig at gøre det sidste. Du får altså ikke bare ny viden, til at overkomme det aktuelle problem du står overfor, du bliver også bedre til at overkomme fremtidige problemer.

Hvad er processen bag problembaseret læring?

Forskellen på problembaseret læring og den mere traditionelle læring, er processen bag. I traditionel læring, da modtager du først viden, hvorefter du finder et problem at løse. I problembaseret læring skal du først forstå problemet, for derefter at finde viden og information der kan løse problemet. Processen bag problembaseret læring ser således ud:

  1. Indse at du har et relevant problem, der skal løses.
  2. Forstå problemet. Er problemt selve kilden, eller er der bagvedliggende problemer, som forårsager det? Hvorfor opstår problemet?
  3. Find frem til, hvordan (du tror) du kan løse problemet. Hvad skal der til for at problemet forsvinder? Hvilken adfærd skal der til for at lykkedes?
  4. Find ud af, hvor du er i dag. Hvad kan du, hvad har du adgang til, hvem kender du? Hvilken adfærd udviser du i dag?
  5. Hvordan lukker du hullet mellem, hvor du er i dag og hvor du skal være for at løse problemet?
  6. Sørg løbende for at reflektere over dine antagelser under punkt 1 – 5. Hvis antagelserne ændre sig markant, bør du gennemgå de nødvendige punkter igen.

Fandt du artiklen interessant, så kan du lytte til hele episode 192 “Hvorfor skal virksomheder bruge cases?” Med Nicklas Pyrdol At Turde FM.



Tak fordi du læste med🙏
Brian Johannsen